piątek, 4 października 2013

Zmiany w VAT 2014 r.! Nowy obowiązek podatkowy.


Czas zrobić przegląd zmian w podatkach na 2014 rok. Tak Wy i ja musimy się do nich dobrze przygotować, a czasu już mało zostało. Dziś zaczynam cykl postów na temat zmian w podatkach. Na pierwszy ogień nasz kochany VAT i rewolucyjna zmiana momentu powstawania obowiązku podatkowego (art. 19a ustawy VAT), czyli zmiana terminu rozliczania podatku.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. zasadą ogólną będzie  powstanie obowiązku podatkowego z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Już nie wydanie towaru lecz dostawa. Jakie to ma znaczenie? Duże, bo przez dostawę towarów ustawa o VAT rozumie samo przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel.

Wydanie towaru natomiast to jest faktyczna dostawa. Obecnie również takie wydanie towaru rodzi powstanie obowiązku podatkowego. Od 2014 r. moment powstania obowiązku podatkowego będzie zależał w dużej mierze od szczególnych postanowień umowy między przedsiębiorcami. Jeśli strony postanowią, że dopiero dostarczenie kontrahentowi całości towaru objętego umową przenosi własność na nabywcę obowiązek podatkowy powstanie w dniu zakończenia ostatniego transportu. Innym razem towar może zmienić właściciela bez jego wydania. Podpisując umowę podatnik będzie mógł zatem w pewnym zakresie operować obowiązkiem podatkowym w VAT i to całkiem legalnie.


Faktura spada z piedestału
Faktura, co do zasady, nie będzie już wpływała na moment powstania obowiązku podatkowego w VAT. Jednakże będzie obowiązek jej wystawienia  do 15. dnia następnego miesiąca po dostawie towarów lub wykonaniu usługi. VAT z tej faktury trzeba będzie rozliczyć w miesiącu dokonania dostawy lub wykonania usługi.
Przykład:
Spółka A sprzedaje panele podłogowe do spółki B. Towar dostarczony jest do B w dniu 10 lutego, umowa zawarta w dniu 28 stycznia a faktura wystawiona 15 lutego. Obowiązek podatkowy powstanie w dniu 28 stycznia kiedy strony podpisały lub zawarły ustną umowę sprzedaży, z zastrzeżeniem, że umowa przeniosła własność na nabywcę w dniu jej zawarcia, a nie w dniu wydania towaru.


 
ODSTĘPSTWA I WYJĄTKI
Ustawodawca przewidział szereg wyjątków od powyższej zasady ogólnej,  aczkolwiek jest ich znacznie mniej niż obecnie. Częściowe wykonanie usługi będzie rodziło obowiązek rozliczenia VAT, jeżeli dla tej części określono kwotę do zapłaty. To oznacza, że nie rozliczymy VAT, gdy usługa składa się z części, ale nie ustaliliśmy dla poszczególnych etapów wynagrodzenia. Np. usługa prawnicza polegająca na reprezentacji przed organami podatkowymi. Za całość prawnik podaje cenę np. 1000 zł. Etapy są  dwa: reprezentacja przed urzędem skarbowym oraz przed izbą skarbową. Zakończenie pierwszego nie implikuje obowiązku rozliczenia VAT, gdyż prawnik nie otrzyma wynagrodzenia za część wykonanej usługi. Gdyby usługa została wyceniona w ten sposób, że za I etap prawnik żąda 400 zł a za II 600 zł. Po zakończeniu I etapu, tj. po otrzymaniu decyzji urzędu skarbowego, prawnik byłby zobowiązany do rozliczenia VAT.

Usługi ciągłe będziemy rozliczać z upływem każdego okresu rozliczeniowego lub terminu płatności, aż do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. W przypadku, gdy usługa ciągła trwa ponad 1 rok, a nie ma ustalonych okresów rozliczeniowych lub w danym roku nie upływają terminy płatności, ustawodawca każe rozliczać się z końcem każdego roku podatkowego do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Podobne zasady będą miały zastosowanie przy stałej dostawie towarów, z wyjątkiem dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 (wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione).

Otrzymanie całości lub części zapłaty również będzie implikowało powstanie obowiązku podatkowego. Jednakże zasada ta jest ograniczona do następujących przypadków:

  •  wydanie towarów przez komitenta komisantowi na podstawie umowy komisu,
  • przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  • dokonywanie w trybie egzekucji dostawy towarów, o której mowa w art. 18 ustawy VAT,
  • świadczenie, na podstawie odrębnych przepisów, na zlecenie sądów powszechnych, administracyjnych, wojskowych lub prokuratury usług związanych z postępowaniem sądowym lub przygotowawczym, z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług,
  • świadczenie usług zwolnionych od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37-41;


Dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze rozliczymy z chwilą otrzymania ich całości lub części.



Wystawienie faktury będzie natomiast powodowało powstanie obowiązku podatkowego tylko   z tytułu:

  1. świadczenia usług budowlanych lub budowlano-montażowych, 
  2.  dostawy książek drukowanych (PKWiU ex 58.11.1) - z wyłączeniem map i ulotek - oraz gazet, czasopism i magazynów, drukowanych (PKWiU ex 58.13.1 i PKWiU ex 58.14.1), 
  3.  czynności polegających na drukowaniu książek (PKWiU ex 58.11.1) - z wyłączeniem map i ulotek - oraz gazet, czasopism i magazynów (PKWiU ex 58.13.1 i PKWiU ex 58.14.1), z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług; 
  4. dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego, 
  5.  świadczenia usług:

·                telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych,
·                wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy,
·                najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze,
·                ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia,
·                stałej obsługi prawnej i biurowej,
·                dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego
- z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług.

178 komentarzy:

  1. Dziekuje za profesjonalne rozjasnienie sprawy, juz nie moge sie doczekac wejscia tego przepisu w zycie, uratuje on nie jedna firme przed bankructwem....

    pozdrawiam
    Meg

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa. Przepis rzeczywiście korzystny dla firm. Pozdrawiam.

      Usuń
  2. Czyli istotną sprawą w obowiązku podatkowym będzie umowa między kontrahentami a w momencie kiedy nie będzie zawartej umowy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy wtedy pod fakturą powinien znajdować się protokół odbioru? Czy na fakturze jakaś adnotacja kiedy nastąpił obowiązek podatkowy. Jak to ma wyglądać w praktyce, skąd urząd będzie wiedział że ten obowiązek powstał w danym dniu.

      Usuń
    2. Na fakturze tak jak i dzisiaj trzeba podawać dwie daty, tj. data wystawienia faktury oraz w 2013 data sprzedaży, a od 2014 data wykonania usługi lub dostawy towarów.

      Nawet gdy nie ma umowy pisemnej na fakturze trzeba zapisać te daty. Dla świętego spokoju można dołączać do faktur protokoły odbioru. Wtedy i księgowa wie, że firma prawidłowo wystawiła fakturę. Przepisy ustawy o VAT jednak nie wymagają żadnych dodatkowych dokumentów.

      Usuń
    3. Dołączę się do dyskusji. Wg mnie na fakturze nie trzeba podawać dwóch dat - wymagana jest data wystawienia faktury natomiast data dostawy towarów/wykonania usługi tylko w przypadku gdy jest znana w momencie wystawienia faktury. Cytuję art.106e ust,1 pkt, 6 ustawy o VAT co m.in. powinna zawierać faktura: "datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury". Jaki więc dokument potwierdzi nam datę dostawy jeśli nie wpisaliśmy jej na fakturze w przypadku sprzedaży towaru wysyłanego za pośrednictwem kuriera lub firmy spedycyjnej np. do Chin gdzie po drodze miała jeszcze odprawa celna? Co w przypadku gdy wystawiliśmy fakturę (a musimy aby dokonać odprawy celnej) i dostawa nastąpiła po 30 dniach?

      Usuń
    4. Rozwiązanie problemu wymaga interpretacji innych przepisów ustawy o VAT i nie jest prostą odpowiedzią, dlatego obiecuję napisać w tej sprawie nowego posta.

      Wywóz towarów poza terytorium UE to jest już eksport, dla którego są przewidziane odrębne przepisy w zakresie dokumentowania.

      Zbyt wczesne wystawienie faktury także ma swoje konsekwencje podatkowe, jeśli nie jest to faktura proforma. Temat ważny i szeroki. Dziękuję Pani Karolino za wskazanie problemu praktycznego. Niedługo zamieszczę post w tym temacie.
      Pozdrawiam,

      Usuń
  3. Dziękuję bardzo za odpowiedź. Czy aby móc przyjść na szkolenie trzeba rezerwować miejsce? Czy wystarczy po prostu przyjść.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wystarczy przyjść. Polecam przy okazji spróbować yerba mate :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pracuje w szkole na podstawie umowy wystawiamy faktury kontrahentom za wynajem sal lekcyjnych i gimnastycznej. W umowie jest następujący zapis: "Za korzystanie z przedmiotu najmu strona korzystająca dokonana wpłaty należności na podstawie faktury wystawionej przez Stronę udostępniająca w terminie 14 dni od daty jej wystawienia".. Mam pytanie:
    -czy w moim przypadku ostateczny termin wystawienia faktury np. za wrzesień mija 15 października (kiedy następuje obowiązek podatkowy)
    - czy mogę wystawić fakturę za wrzesień już w sierpniu (kiedy obowiązek podatkowy)
    - kiedy będzie występował mój obowiązek podatkowy gdy wystawię fakturę np. 25 września a termin płatności przypadnie 9 października

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od 2014 r. faktura będzie tylko potwierdzała powstanie obowiązku podatkowego, a nie go "generowała".

      Zakładając, że podmiot wynajmował salę we wrześniu 2014 r., fakturę szkoła musi wystawić najpóźniej 15 października 2014. Ale może wcześniej nawet na 30 dni przed wykonaniem usługi (faktycznym najmem). Będzie zatem możliwość wystawienia faktury już w sierpniu 2014, jeżeli usługa najmu będzie wykonana w ciągu 30 dni od dnia wystawienia faktury. Inaczej taka faktura będzie nieprawidłowa. VAT natomiast z takiej wcześniejszej faktury szkoła będzie musiała rozliczyć dopiero za wrzesień.

      Odnośnie do trzeciego myślnika termin płatności i dzień wystawienia faktury nie wpływa na moment powstania obowiązku podatkowego od 2014 r. Jak usługa jest wykonana we wrześniu to szkoła rozliczy VAT w deklaracji za wrzesień.

      Trochę inne zasady będą obowiązywały, gdy usługi najmu będą rozliczane okresowo. Powyżej opisałam zasady dla najmu jednorazowego, tzn. takiego, który nie jest powtarzalny przez określony czas.

      Usuń
  6. Mam pytanie dotyczący sprzedaży towarów.
    Czy od 2014roku fakt zmiany pojęć z "wydanie towarów" na "dostawa towarów" zmienia datę powstania obowiązku podatkowego.
    Towar wydaję z magazynu ,wystawiam fakturę, paczkę powierzam
    kurierowi. W dacie wystawienia faktury generowane jest WZ = koszt sprzedaży.
    Przychód mam wacie wystawienia faktury a data VAT-u??
    W jakiej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak zmiana jednego wyrazu spowoduje duży wpływ na powstawanie obowiązku w VAT. Obowiązek w VAT od 2014 r. będzie powstawał w dacie dokonania dostawy towarów, czyli w dniu przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

      W braku przeciwnych postanowień umownych między stronami, prawo własności przechodzi z chwilą wydania towarów. Chodzi tutaj o rzeczy oznaczone co do gatunku. Jeśli jednak sprzedajemy rzeczy na zamówienie, mało powtarzalne, jedyne (rzeczy oznaczone indywidualnie, np. auto, obraz, specjalny wózek, itp.) prawo własności przechodzi zgodnie z kodeksem cywilnym z dniem zawarcia umowy, nawet jeżeli rzecz jest wydawana później.

      W zależności zatem od tego co sprzedajesz i jaka umowa łączy Cię z kupującym, tak będzie powstawał obowiązek
      rozliczenia VAT. co do zasady z chwilą przeniesienia prawa do rozporządzania jak właściciel.

      Usuń
  7. Dzień dobry
    Mam pytanie dotyczące podatku vat w szkołach.
    Obecnie jesteśmy placówką, która za wynajem pomieszczeń wystawia rachunki - nie przekraczamy kwoty nakładającej obowiązek fakturowania z naliczaniem podatku vat. Czy od stycznia 2014 będziemy zobowiązani zmienić sposób rozliczania z kontrahentami na rozliczenie fakturowe z doliczaniem podatku?
    Rozliczamy się miesięcznie według zawartej umowy - termin płatności 14 dni, data wystawienia rachunku zawsze 1 roboczy dzień miesiąca. Czy taki system po zmianach będzie również poprawny?
    Dziękuję za odpowiedź:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli nie przekroczą Państwo obrotu z działalności gospodarczej (wynajem pomieszczeń i pozostałe) 150.000 zł (i w 2013 r. ta kwota nie została przekroczona) to na razie nie będzie obowiązku wystawiania faktur. Dalej szkoła będzie korzystała ze zwolnienia.

      Pamiętajmy jednak o uchwale NSA I FPS 1/13, w której NSA uznał, że jednostki budżetowe nie mogą być oddzielnymi podatnikami VAT. Podatnikiem VAT zdaniem sądu może być tylko gmina. A to oznaczałoby, że wszystkie szkoły i pozostałe jst straciłyby zwolnienie z VAT. Sprawa trafiła do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Na razie Minister Finansów zaleca stosowanie dotychczasowych zasad, ale trzeba śledzić ta sprawę.

      Usuń
  8. Nie bardzo mogę się połapać w najmie
    Jeśli faktura za najem nie zostanie wystawiona w terminie tylko np 30 dni póżniej to kiedy powstanie obowiązek podatkowy

    OdpowiedzUsuń
  9. Z tytułu najmu obowiązek podatkowy powstanie w miesiącu, w którym zakończyła się usługa najmu. Chyba, że najem jest długi i są ustalone okresy rozliczeniowe, np. dwu-miesięczne. Wtedy obowiązek podatkowy w VAT od 2014 r. będzie powstawał w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego.

    Późniejsze wystawienie faktury nie wpływa na rozliczenie VAT w miesiącu zakończenia wykonywania usług. Czyli tak jak w opisanym przypadku, nawet nie mając faktury księgowa powinna wystawić dokument wewnętrzny i rozliczyć VAT z najmu, a później dołączyć fakturę. Można ewentualnie VAT-u nie rozliczyć w terminie i dopiero po wystawieniu faktury zrobić korektę poprzedniego miesiąca (miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy).

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo dziękuję za odpowiedź.
    A jeśli chodzi o usługi serwisowe to na jakiej podstawie określić moment powstania obowiązku podatkowego jeśli na te usługi umowy zawierane nie są w formie papierowej .
    Czy to będzie data z faktury.czyli data wykonania usługi ?
    I jeszcze jedno co z fakturami za usługi księgowe/ umowa zawarta na czas nieokreślony/ jak tu określić moment powstania obowiązku czy ana fakurze np w uwagach będę miała dopisaną zasadę powstania obowiązku podatkowego czy takiej uwagi na fakturach nie może być.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. od 2014 r. decyduje zawsze data wykonania usługi serwisowej. Jeśli faktura jest wystawiana później powinna zawierać także datę wykonania usługi.

      Jeśli chodzi o usługi księgowe to pytanie kiedy następuje płatność za te usługi? Jeśli płacimy co miesiąc to obowiązek w VAT powstanie w chwili otrzymania zapłaty lub z końcem każdego okresu rozliczeniowego, jeśli zapłata następuje później. Faktura powinna zawierać datę powstania obowiązku podatkowego, jeżeli jest wystawiona w innym dniu. Dlatego do rozliczeń VAT nabywca bardziej zwraca uwagę na tę drugą datę wpisaną na fakturze, niż data wystawienia. Zupełnie odwrotnie do tego na co patrzymy dzisiaj.

      Usuń
  11. Wracając do najmu.
    W ustawie jest, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą WYSTAWIENIA faktury za najem, nie później niż z upływem terminu płatności. Jest to szczególny moment powstania obowiązku i wydaje mi się, że nie ma znaczenia czy to jest usługa ciągła czy jednorazowa.
    Fakt wystawienia faktury na 30 dni ( i wcześniej z zastrzeżeniem podania okresu) przed wykonaniem tej usługi, również generuje powstanie obowiązku podatkowego w miesiącu jej wystawienia.
    Bardzo proszę o potwierdzenie lub skorygowanie mojej wypowiedzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, masz rację. Przy najmie jest szczególny obowiązek, tj. decyduje data wystawienia faktury.

      Powyżej napisałam, że zasady obowiązujące przy usługach ciągłych będą miały zastosowanie także przy stałej dostawie towarów. Ale z wyjątkiem dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 , w tym m.in. wydanie towarów na podstawie umowy najmu. Dla najmu zatem nie stosujemy zasad powstawania obowiązku podatkowego określonego dla usług ciągłych.

      Usuń
  12. Witam!
    Mam pytanie. Prowadzę sklep instalacyjny. Dotychczas klienci indywidualnie brali towar na WZ a faktura pisana była po 2 tyg. Firmy zaś otrzymywały faktury zbiorcze na konic m-ca.
    Czy od dzisiejszego dnia nie mogę wystawiać już wz, zwłaszcza dla klientów indyw. gdzie data wystawienia była inna i data sprzedaży inna?
    Pozdrawiam
    Justyna

    OdpowiedzUsuń
  13. Różne daty sprzedaży i wystawienia faktury nie wpływają na sposób rozliczenia. Warunkiem jest wpisanie na fakturze daty sprzedaży, jeśli jest inna niż data wystawienia faktury.

    Może Pani wystawiać WZ w innej dacie niż fakturę. Ustawodawca dodatkowo Pani ułatwił, że fakturę może Pani wystawić aż do 15. dnia następnego miesiąca. Czyli płatnicy VAT zyskali więcej czasu na wystawienie faktury.

    Faktury zbiorcze wciąż są praktykowane i zgodne z nowymi przepisami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za odpowiedź, wiele mi ona wyjaśnia. Jak dobrze rozumiem to klient ma obowiązek rozliczyć się z otrzymanej dostawy na podstawie wystawionej faktury, natomiast datą rozliczenia jest data zakończenia dostawy uwidoczniona na tejże fakturze. Dlatego jest obowiązek wystawienia faktury do 15 dnia miesiaca po zakończeniu dostawy, żeby klient miał czas do 25 (VAT) się rozliczyć. Jeśli w danym miesiacu było kilka dostaw i jest wystawiona zbiorcza faktura, datą zakończenia dostawy jest data ostatniego wydania towaru (czyli ostatniej WZ).
      Jeżeli klient pobierał towar cały m-c, np 3, 14 i 20 i 28go, to mogę spokojnie wystawiać fakturę zbiorczą na koniec m-ca, bo i tak zakończenie dostawy odbyło się 28 i rozliczy się w miesiącu następnym?

      A czy istnieje jakiś przepis zabraniający wydawać towar na tych samych zasadach, ale klientom indywidualnym na wz? Spotkałam się z takim stwierdzeniem gdzieś, a moja firma praktykuje wz dla firm i osób indywidualnych.

      Usuń
    2. Jeśli chodzi o podatki to osobom fizycznym nie ma obowiązku wystawiania faktur, chyba że tego zażądają. Obrót z osobami fizycznymi powinien być rejestrowany za pomocą kasy fiskalnej, tj. paragonem. Jeśli obrót z osobami fizycznym nie przekracza 20.000 zł paragonów nie trzeba wystawiać. Istnieją zwolnienia z kas, ale to już zależy od indywidualnej praktyki firm.

      W niektórych sytuacjach taka praktyka jak w Pani firmie może być poprawna, ale do oceny tego stanu rzeczy musiałabym poznać dokładniej zasady działania firmy i sposobu rozliczeń. Zapraszam do Kancelarii.

      Usuń
  14. Nawiązując do poprzedniego wpisu to obowiązek podatkowy u sprzedawcy powstanie w dacie zakończenia dostawy czyli 28 a nie w dacie wystawienia faktury?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Obowiązek podatkowy powstanie 28, w dacie zakończenia dostawy.

      Faktura już nie wpływa na moment powstania obowiązku podatkowego (są wyjątki wskazane w powyższym poście, ale to są szczególne towary lub usługi)

      Usuń
  15. Mam takie pytanie : a co będzie uznane za moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku gdy firma sprzedaje np za 50,- określoną ilość punktów za które nabywca tych punktów może np nabyć paliwo lub zrobić zakupy w jakimkolwiek sklepie.
    Ja rozumiem ,że jeśli te punkty są sprzedawane osobom fizycznym nie prowadzącym działalności to powinna być kasa fiskalna i np podstawie paragonu będzie powstawał obowiązek podatkowy lub na podstawie faktury gdy będzie to to dotyczyło firmy.Ale pytanie czy datą zakończenia nie będzie dzień realizacji tego " kuponu" z określoną ilością punktów ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. punktami jest taki problem, że nie uznaje się ich ani za towar ani za usługę, tylko zamienny środek płatniczy. Obowiązek w VAT powinien powstać z chwilą wymiany punktów na paliwo,czy zakup innych towarów w sklepie.

      Usuń
  16. Prowadze uslugi księgowe - umowę z kleintami mam , że płacą mi za usługe z góry do 10 go każdego dnia mc(czy wogóle moge miec z góry), kiedy mam wystawiać fakturę, kiedy będzie obowiązek podatkowy? Bardzo proszę o pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiedź na pytanie stanowi art. 19a ust. 8
      Gdy firma otrzymuje zapłatę przed wykonaniem usługi obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty. A fakturę wystawia się do 15-go dnia miesiąca następującego po miesiącu wpłynięcia wpłaty.

      Usuń
    2. a czy usługa księgowa nie jest usługą biurową?

      Usuń
    3. http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pokaz/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzowy_/16-przepisy-ogolne/29-moment-powstania-obowiazku-podatkowego/180667-obowiazek-podatkowy-moment-powstania-obowiazku-podatkowego-obsluga-ksiegowa-uslugi-obslugi-biurowej.html

      Usuń
    4. Usługa księgowa nie jest usługą biurową. Dziękuję za link do powyższej interpretacji.

      Usuń
    5. ale właśnie w tej interpretacji jets napisane , że usługa księgowa jest biurową ???

      Usuń
    6. Tak twierdził Wnioskodawca, że usługi księgowe można zaliczyć do usług biurowych. Izba Skarbowa stwierdziła, że stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe. Proszę na spokojnie przeczytać :)

      "istotne jest jaką działalność Wnioskodawca wykonuje, a z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jest to działalność polegająca na świadczeniu usług rachunkowo – księgowych a nie usług obsługi biurowej."

      Usuń
    7. Przeczytałam na spokojnie i ma Pani rację.Dziękuje

      Usuń
  17. Mam problem z ujęciem faktury VAT w koszty. Jestem VATowcem, prowadzę KPiR. Zakupuje na jednej fakturze zarówno towary handlowe jak i inne rzeczy - pozostałe wydatki. Data sprzedaży 10.01.2104, data wystawienia FV 14.01.2014. Pytania: 1.Pod jaką datą zaksięgować towary handlowe i pozostałe wydatki w rejestrze VAT. 2.Pod jaką datą i na podstawie jakiego dokumentu (dw czy fv) ująć towary handlowe w KPiR a jak pozostałe wydatki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem jakiego programu używasz do księgowania. Generalnie jeśli jest faktura to ona stanowi dowód zakupu. Opis i archiwizowanie zależy od przyjętej polityki w firmie.

      Szczegółowe zasady i procedury na potrzeby danej firmy opisuję za pośrednictwem Kancelarii. Blog rozwiązuje kwestie ogólne, z których mogą korzystać inni czytelnicy. Dlatego zapraszam do osobistego kontaktu www.doradztwopodatkowe24.com

      Usuń
  18. Czy obowiązek podatkowy w przypadku usług zakwaterowania w domach studenckich i pokojach gościnnych będzie powstawał jak dla usług najmu czy na zasadach ogólnych?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Usługi zakwaterowania są klasyfikowane pod innym symbolem PKWiU niż najem nieruchomości. W związku z tym dla celów VAT nie uznajemy tych usług za najem. Szczególnego obowiązku podatkowego dla usług zakwaterowania nie ma. W związku z tym stosuje się zasadę ogólną, czyli dzień wykonania usługi lub otrzymanie zapłaty.

      Usuń
  19. Mam pytanie prowadzę dził. gospod są to usługi informatyczne itp jak wystawie fakturę " roczna opłata za utrzymanie strony" to kiedy będzie moment podatkowy ? czy to jest usluga ciągła ? jak wystawić fre? czy to jest usługa ciągła?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli okres rozliczeniowy wynosi 1 rok to obowiązek podatkowy powstanie z upływem 1 roku, tj. z końcem upływu okresu rozliczeniowego. Jeśli zapłata nastąpiła wcześniej to VAT należy rozliczyć w dniu otrzymania zapłaty.

      Usuń
    2. a pod dochodowy jak zapłata będzie wcześniej?

      Usuń
    3. W podatku dochodowym PIT wcześniejsza załata nie powoduje obowiązku rozpoznania przychodu. Przychód powstaje z dniem wykonania usługi lub dostawy towarów nie później niż dzień wystawienia faktury lub dzień otrzymania zapłaty. Wcześniejsza zapłata (tj. przed usługą lub wydaniem towaru), o ile nastąpiła w innym okresie rozliczeniowym nie powoduje konieczności rozpoznania przychodu.

      Usuń
  20. prowadzę działalność polegającą na nauce gry na instrumentach dzieci i młodzieży mam kasę fiskalną . Zdarza się , że rodzice / nie mam umowy pisemnej/ za dany miesiąc płacą w następnym kiedy powstanie obowiązek podatkowy vat i kiedy nabić na kasę fiskalną

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj trzeba by się zastanowić jaki rodzaj usług jest świadczony i czy są okresy rozliczeniowe. Paragon fiskalny powinien być wystawiany w dniu powstania obowiązku podatkowego w VAT.

      Obowiązek podatkowy zależy od szczegółowych ustaleń z rodzicami odnośnie do sposobu rozliczania (czy okresowo, czy z dołu, czy z góry, czy jednorazowo i odnawiana umowa co miesiąc). Można dziś ustalić nowe zasady, poinformować rodziców i tym sposobem wpłynąć na moment powstania obowiązku w VAT. Wszystko zależy od indywidualnych ustaleń. Zapraszam po szczegóły do Kancelarii kancelaria@doradztwopodatkowe24.com.

      Usuń
  21. dziękuję za odpowiedź pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  22. W dniu 10.012014r.otrzymałam Fukturę VAT za najem lokalu zapłacona 15.01.2014r.data sprzedaży i wystwienia 19.12.2013r. Jak mam ją ując do VAT.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli faktura wystawiona w poprzednim roku podatkowym, tj. 2013 to rozliczamy ją według przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2013.

      Z tego co rozumiem to jest faktura zakupowa, więc podatek naliczony z takiej faktury rozlicza się w miesiącu jej otrzymania, jeśli nie dotarła do kupującego przed wypełnieniem deklaracji za miesiąc, w którym usługa została wykonana.

      Usuń
  23. Witam,
    jeśli można odnośnie fv za usługi księgowe, bo już zgłupiałam,
    usługa za styczeń, skończy się tak ok 7.02.2014 jak klient da mi wszystkie dane, to kiedy jest obowiązek w styczniu czy w lutym? Wg mnie luty ale szukam potwierdzenia,
    z góry dziękuję za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, że to są stałe usługi księgowe. Nie jednorazowe zaksięgowanie lub wyprowadzenie ksiąg. Takie stałe usługi charakteryzują się ustalonymi okresami rozliczeń lub terminami płatności. Dla takich usług, nowe przepisy ustalają dzień wykonania usługi jako ostatni dzień każdego okresu.

      W Twoim przypadku obowiązek podatkowy powstanie w tym miesiącu, w którym upływa albo termin płatności za usługi księgowe, albo ostatni dzień rozliczeniowy.

      Jeśli są terminy płatności, to one są nadrzędne w stosunku do faktycznego wykonania usługi.

      Usuń
  24. Witam,
    Proszę o odpowiedź na moje pytanie.
    Prowadzę firmę sprzedającą artykuły które są produkowane przez polskich producentów.
    Czy producent sprzedając mi swój towar, wystawiając fakturę, musi wystawić osobny dokument wydania towaru WZ?
    Tak uważa moja księgowa, z kolei jego uważa, że nie.

    Dziękuję za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zależy od ustalonej polityki księgowej firmy, która sprzedaje towar. Przepisy nie wymagają wydawania dodatkowych dokumentów, w tym WZ. Firma może mieć inne sposoby kontroli magazynu,niż wydawanie WZ.

      Ustawa o VAT nakazuje każdą sprzedaż dokumentować fakturą. Wydawanie dokumentów WZ jest dobrowolne.

      Usuń
  25. Witam a jak w sprzedaży wysłkowej dla klienta indywidulanego opłata za pobraniem. Kiedy nabijam na kasę? Czy moge wystawić fakture , wysłać ją razem z towarem, jak dostanę potwierdzenie od kuriera, że towar odebrano i jest zapłata nabić na kasę i doczepić do kopi fakury? Kiedy obowiązek podatkowy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepisy nie mówią, w którym momencie dana transakcja powinna zostać zaewidencjonowana za pomocą kasy - praktyka i doktryna przyjmuje, iż powinno to mieć miejsce z chwilą powstania obowiązku podatkowego.

      Obowiązek podatkowy powstanie w dniu przeniesienia własności, tj. dostawy towaru, nie jego wydania.
      Jak pisałam już wyżej przeniesienie własności rzeczy zależy od tego czy jest to rzecz oznaczona co do gatunku, czy rzecz indywidualna. Przy pierwszych własność na nabywcę przechodzi z chwilą wydania (chyba, że umowa lub regulamin stanowi inaczej), a przy drugich już z chwilą zawarcia umowy sprzedaży (nie jest konieczne wydanie).

      Moment wystawienia paragonu wymaga głębszej analizy, gdyż wstecznie nie można wystawić paragonu, gdyby przyjąć proponowany system wystawiania faktur. Ja bym wystawiała razem z wysyłką towaru lub dniem sprzedaży. Warto wystąpić z tym problemem o interpretację indywidualną, albo o opinię doradcy podatkowego.

      Usuń
    2. Witam.
      Mam ten sam problem co kolega z góry. Dla mnie to jest bez sensu. Dlaczego mam sprawdzać kiedy paczka dotarła do klienta i wtedy wystawiać paragon fiskalny. Z firmą kurierską nie ma problemu wszystko jest ładnie ewidencjonowane, ale z pocztą jest już gorzej. Zdarza się że status paczki pobraniowej nie zmienia się wg. Jest ten sam od momentu nadania czyli leży na poczcie. Klient dzwoni że odebrał paczkę i wszystko jest ok a status na poczcie jest nadal taki że paczkę nadano a nie odebrano. Druga rzecz to taka że ten paragon fiskalny trzeba by było dosłać klientowi ponieważ niektóre firmy nie uwzględniają niczego innego do gwarancji. Już nie którzy klienci mają pretensje że dostają świstek papieru a nie paragon fiskalny który oznacza zakup.
      Najprościej by było aby zrobili to tak żeby sprzedaż wysyłkowa traktowana była jak sprzedawanie klientowi towaru przy odbiorze osobisty.
      Czyli wystawiamy paragon lub fakturę w momencie wysyłki paczki. Dzisiejsze firmy nie mają czasu jeszcze na to aby sprawdzać każdą paczkę czy doszła do klienta. Prowadzę sprzedaż wysyłkową i dziennie mam około 60 paczek a 55 z nich to paczki za pobraniem. Dla mnie jest to ogromny problem z szukaniem każdej paczki czy już dotarła czy jeszcze nie i to dzień w dzień. Mam wrażenie że te przepisy weszły po to w życie aby znowu UDUPIĆ Polskich sprzedawców.

      Usuń
    3. Ja podejrzewam, że Minister Finansów ustalając nowe zasady powstawania obowiązku podatkowego zapomniał o kwestii sprzedaży wysyłkowej i dokumentowania jej paragonami. Można było dopisać w ustawie jeden przepis, ale nikt z naszych polityków nie wpadł na ten pomysł.

      Podejrzewam, że urzędy skarbowe nie będą kwestionowały daty paragonu, jeśli zostanie on wystawiony w dniu wysyłki.

      Pewność da tylko otrzymanie interpretacji indywidualnej. Nie liczyłabym na interpretację ogólną :(

      Koszt interpretacji indywidualnej to 40 zł opłaty urzędowej. Składa się wniosek na druku ORD-IN, czeka 3-y miesiące na odpowiedź i gotowe :)

      Usuń
    4. Dziękuję za odpowiedź.
      Na pewno skorzystam z tego druku.
      Ponieważ istnieje cień szansy że w interpretacji indywidualnej może będzie to wyjaśnione w taki sposób aby dało się normalnie pracować. W moim przypadku musiałbym zatrudnić dodatkową osobę do sprawdzania wszystkich paczek pobraniowych.
      Pozdrawiam

      Usuń
    5. Uważam ze nie ma nic błędnego w wystawieniu pragonu fis. do przesyłki pobraniowej w dniu wysyłki, przeciez w pdof w tym dniu powstała data uzysk .przychodu. Wystawianie dodatkowych dokumentów wprowadza dodatkowe zamieszanie. A tak klient ma dowód zakupu i jest zadowolony- nie muszę dosyłać pargonu później - niepotrzebne koszty. Kasa fiskalna służy do ewidencji obrotu i nie zawsze paragon musi i /może/ byc / / np urlop/- wystawiony w momencie powstania obowiązku podatkowego. Najważniejsze w tym wszystkim jest aby prawidłowo ująć ten paragon przy rozliczeniu Vat- szczególnie przy wysyłkach pod koniec miesiąca. Przy przesyłkach kurierskich mam meilowe potwierdzenia a poczta też uwzględniała te zmiany https://www.poczta-polska.pl/przesylki-za-pobraniem-podatek-vat-w-chwili-dostarczenia-towaru/
      Myślę że to kwestia organizacji... przecież wcześniej -do końca 2013 także trzeba było monitorować - tyle że wpłaty od kuriera poczty.

      Usuń
    6. Przepisy pdof nie mają żadnego wpływu na obowiązki w VAT. Ustawa o VAT i rozporzadzenie w sprawie kas fiskalnych w ogóle nie reguluje poruszanej tutaj kwestii. Do tej pory organy podatkowe mocno nie kwestionowały wystawiania paragonów razem z wysyłka towarów.

      Przepisy w zakresie obowiazku podatkowego znacząco się zmianiły. Nie wiadomo jak bardzo urzędy będą drążyc temat i co ostatecznie będą kwestionować.

      Ryzyko zatem istnieje.

      Usuń
  26. a co z obowiązkiem od podatku dochodowego? będzie tak jak przy VAt czy inaczej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W podatkach dochodowych nic się nie zmieniło. W PIT przychód powstaje z dniem wykonania usługi lub dostawy towarów nie później niż dzień wystawienia faktury lub dzień otrzymania zapłaty.

      Usuń
  27. rozliczam usługę za 3 m-c okres ostatni okres to listop. ,grusz,2013 i styczeńn 2014 f wystawiona 1,02/2014- myślę ze obowiąazek podatkowy powstanie w m-styczniu 2014/ czy mam racje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak usługi rozliczane okresowo uznaje się za wykonane z dniem zakończenia okresu rozliczeniowego. Przepisy przejściowe nakazują do takich usług, dla których okres rozliczeniowy kończy się w 2014 r. stosować nowe zasady.

      Usuń
  28. skupuję komórki -rozliczam się ze sprzedaży w systemie marza/czy od stycznia 2014r naliczam vat tylko od marzy tak jak w 2013r ,czy od całosci/tj wartość zakupu plus narzut/-nie znalazłam żadnych zmian/zmieniła się definicja "towar używany'-mam obawy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w art.120 nie zmieniono definicji "towaru używanego'. Zmiany nastąpiły w zakresie określania "kwota sprzedaży", "kwota nabycia", "łączna wartość dostaw". Jest to konsekwencją całościowej zmiany definicji podstawy opodatkowania. Sam towar używany bez zmian podlega opodatkowaniu VAT marża (oczywiście po spełnieniu pozostałych warunków).

      Usuń
    2. witam ,i dziękuje za poświęcony czas na udzielenie odpowiedzi , zakręciłam się ,nie rozumiem.
      skupione komórki dla celów handlowych rozliczam w systemie marza tz. z podstawy wyłączam wartość zakupionej kom€rki podatek 23 proc naliczam tylko od marzy/ zakup 300zl sprzedaż za 350zł vat należny od podstawy 50zl ,jestem po kontroli w 2011r / chodzi mi oto czy w tej kwestii od 01.01.2014 coś się zmieniło. Mam cały czas wątpliwości,czy vat nie liczyć od podstawy bez wyłączenia kosztu zakupu tj. od 350 razy 23 proc. pozdrawiam

      Usuń
  29. Dzień dobry, mam pytanie: firma nasza wystawia faktury za najem lokali (umowy nie określają terminu trwania najmu) są to usługi ciągłe, np. wystawiam fakturę dnia 3 lutego 2014 r. z góry za luty, do tej pory datę sprzedaży wstawiałam np. za grudzień 2013.12 (bez określonego dnia), natomiast jak jest teraz, jaką datę sprzedaży mam wstawić, czy jak do tej pory było czyli 2014.02, czy całą datę np. 03.02.2014 r. - czy datą sprzedaży będzie ostatni dzień m-ca czyli 2014.02.28? pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. może zostać sam miesiąc bez dnia, ważne, żeby wynikało z faktury jakiego okresu rozliczeniowego dana faktura dotyczy. Jeśli wpiszemy sam miesiąc to wiadomo, że okres rozliczeniowy kończy się w ostatnim dniu.

      Usuń
  30. Wracając do sprzedaży wysyłkowej za pobraniem: Czy takie "rozliczenie jest prawidłowe?
    Klient kupuje 30 .01,i wybiera przesyłkę za pobraniem /
    30,01 wysłam z paragonem fisk paczkę.
    W pdof - obowiązek powstaje 30,01- tu nic sie nie zmieniło
    w vat- w dniu odebrania paczki przez klienta .03,02.
    czy zapis w aukcji- na stronie "o mnie' że biorę na siebie odpowiedzialność za towar do momentu dostarczenia do klienta- jest wiążąca. Czy tu ważniejsze są przepisy KC.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiedź wymaga analizy przepisów kodeksu cywilnego oraz szczegółowych sytuacji. Blog ma ograniczone możliwości w tym zakresie. Może się okazać, że podpowiedź ogólna nie ma zastosowania jak poznaje się szczegóły.

      Piszę trochę jak Minister Finansów, że sprawa indywidualna, ale proszę mi wierzyć coś w tym jest. Nie chciałabym, aby później miał ktoś kłopoty, bo zastosował się do informacji otrzymanej na moim blogu.

      Usuń
  31. c.d. do pytania z 3 lutego 2014 r. z godz. 13:26 - czy pojęcia "data sprzedaży" od 2014 r. w ogóle mogę używać (przewiduje to mój system księgowy- tak jak do tej pory było z podaniem tylko roku i miesiąca) ? Czy będzie to pojęcie "data dostawy/usługi", pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wyrażenia "data sprzedaży" dalej się używa

      Usuń
  32. Dzień dobry - wracając jeszcze raz do usług księgowych. Jeżeli w umowie jest zapis: "usługi świadczone miesięcznie rozliczane będą w okresach rozliczeniowych. Za okres rozliczeniowy przyjmuje się okres do 20-ego dnia danego miesiąca do 19-ego dnia miesiąca następnego. Zaś wykonawca będzie wystawiał fakturę w ciągu pierwszych 2-ch dni miesiąca następnego wchodzącego w skład okresu rozliczeniowego z terminem płatności z góry w ciągu 3-ch dni roboczych od dnia wystawienia faktury" - czyli za m-c styczeń faktura jest wystawiana 2 lutego z okresem rozliczeniowym 20.01.14 - 19.02.2014 z terminem płatności 5 luty.
    Czy w tym przypadku obowiązek podatkowy jest z końcem okresu rozliczeniowego ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam,

      w opisanym przypadku trzeba ustalić co nastąpiło pierwsze, czy wykonanie usługi, czy otrzymanie całości zapłaty.Faktura nas nie interesuje, gdyż można ją wystawiać i przed i po wykonaniu usługi, a dodatkowo od stycznia nie rodzi nam powstania obowiązku podatkowego.

      Nowe przepisy stanowią, że usługa jest wykonana z dniem upływu terminu płatności lub okresu rozliczeniowego. W opisanym przypadku te dwa terminy są określone w umowie, jednakże oba te terminy rodzą obowiązek podatkowy w tym samym miesiącu, więc przyjęcie któregoś z nich do rozliczenia nie będzie miało dużych konsekwencji.

      Zapłata będzie rodziła obowiązek podatkowy, jeśli nastąpi wcześniej niż wynikający z faktury termin zapłaty.

      Na pierwszy rzut oka przyjęłabym wcześniejszą datę, czyli termin płatności.

      Usuń
  33. Dzień Dobry, Świadczę usługi księgowe, w umowie mam zapis " Za wykonaną usługę będzie przysługiwać Zleceniobiorcy wynagrodzenie miesięczne w wysokości ... zł. Brutto.Należność za wykonaną usługę Zleceniodawca będzie dokonywała Gotówką lub Przelewem w terminie nie przekraczającym 7 dni od końca miesiąca, za który wykonana będzie usługa" Do 31.12.2013 Fakturę wystawiałam na koniec miesiąca np. data wystawienia 31.12.2013 data wykonania usługi Grudzień 2013. Czy za styczeń 2014 mogę zrobić tak samo? Jakie daty umieścić na fakturze i w którym dniu powstanie obowiązek podatkowy w 2014? Z góry dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak pisałam wyżej, jeśli mamy okresy rozliczeniowe świadczonych usług księgowych to uważa się, że usługa została wykonana z końcem okresu rozliczeniowego. co do zasady wtedy będzie powstawał obowiązek podatkowy.

      Odnośnie do faktury art. 106 e pkt 6 ustawy o VAT zobowiązuje do wstawiania na fakturze datę wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury. Wydaje się że dalej będą przyjmowane faktury, na których wpisywany jest tylko miesiąc wykonania usługi, bez dnia.

      Usuń
  34. Wystawiam Fa zbiorczą na okulary,W treści wpisuję m.in.
    1.Wyrób medyczny do zamówienia 1.. .data dostawy 02.01.2014
    2. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,2...datadostawy 15.01.2014
    3,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,3 data dostawy 25.01.2014itp
    Wpisuję datę wystawienia np.14.02.2014,a jaką datę dokonania dostawy mam wpisać 31.01.2014, czy 25.01.2014? Po prostu tego nie rozumiem.,Proszę tak łopatologicznie i dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli określono terminy rozliczeń dla kilku dostaw to datą dokonania dostawy na fakturze będzie data końca okresu rozliczeniowego, czyli np. 31.01.2014. Zależy to od konkretnej umowy.

      Patrzymy nie na daty faktycznych dostaw, ale na ustalony okres rozliczeniowy lub terminy płatności. Jeśli nie było umowy o rozliczenia okresowe, datą dostawy na fakturze będzie data ostatniej dostawy. Wtedy trzeba pamiętać, że faktura zbiorcza może dotyczyć tylko dostaw z jednego miesiąca

      Usuń
  35. Witam
    Moje pytanie dotyczy importu usług. 6.02.2014r otrzymałam fakturę z Irlandii. Dane z faktury:data wystawienia 30.01.2014, data dostawy 30.01.2014,termin płatności 01.03.2014,termin naliczenia podatku 30.01.2014.Na odwrocie zaznaczono że usługa od 17.02.2014r do16.02.2015r. za zmiany w oprogramowaniu. Przelew zrobiliśmy z datą 28.02.2014r. Bardzo proszę o pomoc w którym miesiącu powstanie obowiązek podatkowy / Vat należny i naliczony/. Mam zupełny mętlik w głowie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od 1 stycznia 2014 r. do importu usług stosuje się zasady ogólne. Czyli wykonanie usługi, chyba, że wcześniej jest zapłata.

      Usuń
    2. Czyli mam rozumieć że fakturę zapłaciłam 28.02.2014r i w tym samym dniu powstał obowiązek podatkowy/nie ma znaczenia termin zapłaty?/

      Usuń
    3. Przepraszam miałam na myśli termin płatności czyli 1.03.2014

      Usuń
    4. Pogmatwałam się w tym wszystkim,więc jeszcze raz, nie ma znaczenia że na fakturze zaznaczono: termin płatności 01.03.2014,termin naliczenia podatku 30.01.2014. Przelew za usługę zrobię 28.02.2014 i w tym samym dniu powstanie obowiązek podatkowy.

      Usuń
    5. Termin płatności ma znaczenie tylko w sytuacji, gdy usługa ma okresy rozliczeniowe i następujące po sobie terminy płatności. Z opisanego stanu faktycznego nie wynika, żeby takie terminy były ustalone. Dlatego nie bierzemy terminu płatności pod uwagę.

      Poza tym każdorazowa przedpłata/zaliczka, itp. zawsze powoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT od 1 stycznia 2014, jeśli nie stosuje się szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego.

      Żeby odpowiedzieć Pani w 100% pewnie musiałabym spojrzeć na fakturę oraz wiążącą strony umowę. Gdyby była taka potrzeba zapraszam do Kancelarii. kancelaria@doradztwopodatkowe24.com, tel. 506 119 013

      Usuń
  36. Witam Panią serdecznie i mam pytanie o następującej treści :otrzymałam f-rę za energię wystawioną 04,02,2014 data sprzedaży 31,01,2014 jak mam tę f-rę zaksięgować chodzi mi o m-c do stycznia czy do lutego 2014.Będę wdzięczna za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy energii elektrycznej jest szczególny obowiązek podatkowy, tj. z chwilą wystawienia faktury. Jak faktura wystawiona w lutym to VAT rozliczamy za luty. Zasady się zmieniły. Znów trzeba się przyzwyczajać.

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za odpowiedź.

      Usuń
  37. w sprawie skupu tych komórek, i sprzedazy w systemie marza przeprowadzam cała procedurę zgodnie z przepisami/ jest tylko dylemat podstawy do opodatkowania . wyłaczać koszty zakupu ,czy od stycznia opodatkować całość

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych podstawą opodatkowania VAT jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Art. 120 ust. 4 ustawy o VAT. Zmieniła się tylko definicja kwoty sprzedaży tak jak dla całego obrotu opodatkowanego VAT.

      Usuń
    2. Bardzo Pani dziekuję za wyczrpująca odpowiedz,
      pozdrawiam i życzę zdrowia

      Usuń
  38. mam pytanie ,wynajmuje garaż nie prowadzę dzialnosci gospodarczej
    zgłosiłam podatek ryczałt 8,5 ,chodzi mi o datę powstania przychodu
    data faktury czy otrzymania zaplaty
    dziękuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najem prywatny, tj. bez zarejestrowanej działalności gospodarczej, to przychód rozlicza się dopiero jak podatnik otrzyma zapłatę.

      Data faktury/rachunku tylko przy działalności gospodarczej.

      Usuń
  39. Witam ,mam pytanie czy od stycznia 2014r
    z f duplikat vat będzie można odliczyć tylko przez korektę ?
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Duplikat czy oryginał nie ma wpływu na moment rozliczenia VAT naliczonego. Ważne jest czy podatnik otrzyma fakturę lub jej duplikat w ciągu dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych po tym jak u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy.

      Jeśli zmieści się w tym terminie to w bieżącej deklaracji można odliczyć VAT naliczony. W pozostałych przypadkach tylko korektą.

      Usuń
  40. Witam Panią, będę bardzo wdzięczny za podpowiedź. Sprzedałem motocykl na fakturę w procedurze vat-marża za cenę mniejszą niż cena nabycia tego motocyklu. Wystąpi ujemna marża, której nie rozliczam w rejestrach sprzedaży vat, czy tak? A jak mam rozliczyć tą sprzedaż w podatku dochodowym? Do przychodów dać całą kwotę 1200zł skoro nie mogę odliczyć vat wynikającego z marży? Cena zakupu to 2200zł a cena sprzedaży 1200zł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, potrzebujesz indywidualnej porady, na którą forma bloga nie pozwala.

      Zapraszam do Kancelarii.
      kancelaria@doradztwopodatkowe24.com, tel. 506 119 013

      Usuń
  41. Witam w jakim miesiącu mogę odliczyć vat od f za telefon wystawionej 22 stycznia2014 za okres rozliczeniowy od 17 stycznia -do 16 lutego2014 a druga f v. ma okres rozliczeniowy ,abonament za styczen a rozmowy za grudzień 2013r
    pierwszą myślę że vat odliczę w dekl za luty ,lecz co do drugiej f , myślę ze mogę odliczyć w styczniu ,czy mam rację?pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Usługi telekomunikacyjne mają szczególny obowiązek podatkowy, tj. z chwilą wystawienia faktury (art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b myślnik pierwszy). Pierwsza FV powinna być zatem rozliczona w styczniu.

      Przepisy przejściowe stanowią, że jeżeli usługa kończy się w 2014 r. to stosujemy nowe przepisy. Chyba, że fakturę dla usług telekomunikacyjnych wystawiono jeszcze w 2013 r. (wtedy stosuje się stare przepisy). A zgodnie z nowymi przepisami jeśli usługa rozliczana jest według okresów rozliczeniowych to uznaje się, że została wykonana z końcem każdego okresu rozliczeniowego. Z tego wynika, że jeżeli FV wystawiona za okres rozliczeniowy kończący się w styczniu, to stosujemy nowy obowiązek podatkowy.

      Jeśli FV dokumentująca rozmowy za grudzień 2013 jest wystawiona za okres rozliczeniowy, który skończył się 31.12.2013 r. to obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z przepisem art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca 2013 r. czyli z upływem terminu płatności.

      Usuń
  42. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  43. http://biznespodatkowy.blogspot.com/2013/10/zmiany-w-vat-2014-r-nowy-obowiazek.html#comment-form

    OdpowiedzUsuń
  44. Witam , proszę o pomoc bo już się pogubiłam. Serwisujemy centralę wentylacyjne fakturę wystawiam co miesiąc. Wystawiłam fakturę 06.02.2014 r. Usługę wykonałam w styczniu . VAT odprowadzam w styczniu , a kiedy dochodowy też w styczniu czy w lutym ?
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zmiany w VAT nie wpłynęły na sposób rozliczania w podatku dochodowym.

      Usuń
  45. Witam Panią mam pytanie jak zaksięgować f-rę za energię data wystawienia 23,11,2013r , data sprzedaży luty 2014r.Będę wdzięczna za odpowiedź z góry serdecznie dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę sprawdzić, czy ta faktura nie jest pro-forma. Jeśli nie, to kiedy upłynął termin płatności. Jeśli w 2013, to rozliczamy tę fakturę w 2013, a jesli po 2014 r. to zastosowanie mają obecne przepisy. I tu znowu wracamy do 2013 r., gdyż w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. suma sumarum na jedno wyjdzie. Taką fakturę rozliczy Pani w 2013.

      jeśli podatnik rozlicza się miesięcznie trzeba będzie zrobić korektę. jeśli kwartalnie to jeszcze mozna rozliczyć vat naliczony w za I lub II kwartał 2014 r.

      Usuń
  46. Witam Panią
    Mam pytanie, za wykonaną usługę księgową otrzymuje f. po wykonaniu usługi t.j 20 stycznia 2014r za księgowanie dokumentów księgowych za grudzien2013 , płacę w styczniu ,zauważyłem ze biuro
    wyksiegowuje f ze stycznia z odnotacją koszty na przelomie roku i wpisuje mi do grudnia2013 -czy biuro postepuje prawidlowo?
    bardzo proszę o odpowiedz /dziekuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. teoretycznie biuro postępuje prawidłowo. pod warunkiem jednak, że stosują u Pana memoriałową zasadę zaliczania kosztów (nie kasową). Zasada ta powinna być tak samo stosowana dla usług energii elektrycznej, usług telrkomunikacyjnych i innych podobnych.

      Usuń
    2. Bardzo ,bardzo Pani dziękuję księgę prowadzę memoriałowo-czyli koszty mam prowadzone prawidłowo.
      nie dawało mi to spokoju.
      Zyczę zdrowia i wypoczynku światecznego,i duzo wyrozumienia dla naszych pytań pozdrawiam

      Usuń
  47. Witam Panią
    kontrahent zagraniczny , dla którego sprzedaliśmy swoje produkty, wykonał u siebie naprawy reklamacyjne na nich , wystawił fakturę tylko z jedną datą bez określenia że jest to data wykonania usługi, faktura jest w euro i należy przeliczyć przez kurs,mój problem polega na tym że nie wiem jaki kurs zastosować

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jeśli jest jedna data na fakturze to powinno oznaczać, że jest to i data wystawienia faktury i data wykonania usługi.

      Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

      Usuń
  48. Witam
    Otrzymujemy faktury za usługi np Utrzymanie domeny Faktura wystawiona w II 2014r za okres od II 2014r do II 2015r,zapłacona zgodnie z terminem płatności 25.02.2014 czyli obowiązek podatkowy powstanie II 2014/zapłata/. Podobnie korzystanie z licencji od II 2014 do II 2015 zapłata w II 2014r będzie powodowała powst.obow.podatkowego.Użytkowanie gruntów za 2014r.faktura wystawiona w I 2014 zapłacona w II 2014 obowiązek podatkowy powstanie w II 2014.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, w opisanym przypadku zapłata następuje wcześniej niz wykonanie usłgi utrzymania domeny, więc obowiązek podatkowy powstanie w chwili otrzymania zapłaty.

      Dla pewności musiałabym zajrzeć do umowy, ale jeśli jest zapłata chociaż częściowa to powstaje obowiązek w VAT.

      Usuń
  49. Witam,
    prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Zajmuję się sprzedażą odzieży na Allegro. Korzystam ze zwolnienia podmiotowego z VAT. W niedalekiej przyszłości planuję sprzedawać towar na rynkach zagranicznych (np. na niemieckich portalach aukcyjnych) na rzecz osób fizycznych. Czy w tym przypadku mogę nadal korzystać ze zwolnienia z VAT do chwili przekroczenia limitu, czy też mam obowiązek zarejestrować się od razu jako czynny podatnik VAT?
    Dziękuję serdecznie za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. samo rozszeżenie działalności na rynki zagraniczne nie powoduje z automatu konieczności bycia czynnym podatninkiem VAT. Może Pan dalej korzystać ze zwolnienia ze 113 VAT.

      Proszę tylko uważać na niemiecki limit tzw. sprzedaży wysyłkowej. Być może będzie konieczność rejestracji na vat w Niemczech. Każdy kraj bowiem ma swoje odrębne limity w zakresie sprzedaży z wysyłką.

      Usuń
  50. Witam.
    Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, sprzedaż wysyłkowa allegro(ryczałt).
    Klient kupuje towar 1.03. wpłaca pieniądze 7.03. w tym dniu wysyłam towar i wystawiam fakturę. Data wystawienia faktury będzie 7.03. Jaka będzie data sprzedaży 1.03. czy 7.03.? Proszę o odpowiedź bo się w tym pogubiłem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zamiast daty sprzedaży na fakturze prosze wpisywać datę otrzymania zapłaty. Wtedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT, z dniem otrzymania przedpłaty. Warto zatem zmienic wzór faktury. Jeśli pozostanie obecne nazewnictwo nic sie złego nie dzieje. datę sprzedaży wpisujemy jako 7.03.

      Usuń
  51. Dzień dobry
    Chciałabym panią prosić o rozjaśnienie. Firma transportowa dostaliśmy zlecenie transportowe od polskiej firmy z adnotacją, że kurs do przeliczenia ma być z dnia załadunku. Wystawiłam zgodnie z obowiązującymi przepisami czyli kurs z dnia poprzedzającego rozładunek. Czyli art.31a na dzień powstania obowiązku podatkowego. Oni przysłali pismo, żeby skorygować a ja się z tym nie zgadzam. Rozmawiałam z nimi ale do nich nie dociera, i upierają się, że podpisaliśmy zlecenie to musimy taki kurs zastosować. Ale to nie jest zgodne z przepisami. Co by mi pani poradziła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani musi dbać o swoje interesy. Jeśli nie było wcześniejszej zapłaty obowiązek powstał w dniu rozładunku, tj. zakończenia usługi. Chyba, że umowa między stronami wyznacza okresy rozliczeniowe i jednym z tych dni jest dzień załadunku. Bez dokładnych szczegółów transakcji nie jestem w stanie jednoznacznie określić dlaczego Państwa kontrahent żąda przeliczenia po kursie załadunku.

      Usuń
  52. Witam, mam pytanie - proszę o pomoc
    1)hotel - sprzedaż na paragony fiskalne vat - nie na wszystko wystawia się faktury czasem klient bierze paragon i nie chce faktury - vat był robiony z zestawień miesięcznych z pragonów z kas fiskalnych i teraz jak za nocleg hotel zafakturuje dzień 28/02/2014 w dniu 5/03/2014 kasa fiskalna 5/03/2014 to obowiązek podatkowy powstaje z tej faktury 28/02/2014? i trzeba go doliczyć ręcznie do paragonów fiskalnych? czy nie? słuszała że "paragonówka" temu nie podlega ale czy to prawda?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obecnie wystawienie faktury nie powoduje powstania obowiązku podatkowego. Rozliczając VAT nie patrzymy na dzień wystawienia faktury lecz na dzień zakończenia wykonywania usługi hotelowej, czyli np. dzień wyjazdu klienta. Jeśli faktura dotyczy sprzedaży rejestrowanej na kasie fiskalnej oryginał paragonu dołącza się do tej faktury, a w rejestrze VAT wykazuje się tylko raz należny vat z tytułu tej jednej usługi. Jeśli zatem 05.03.2014 klientowi został wystawiony paragon, gdyż w tym dniu opuszczał hotel, obowiązek w VAT powstanie w dniu 05.03.2014. Wczesniej wystawiona faktura nie rodzi obowiązku podatkowego.

      Usuń
  53. Witam mam jeszcze pytanie o vat naliczony - kiedy mam odliczyc vat za utrzymanie domeny - fakturę zakupu otrzymuję raz w roku za cału rok -w koszty daję po 1/12co miesiąc, ale co z vat? fakturę dostaje np w 2/2014 płacę ją w 3/2014 ale usługa będzie wykonywana przez 12 miesięcy do 1/*2015? kiedy mogę odliczyc vat w 1/2015?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. okres rozliczeniowy jest roczny. Zatem obowiązek podatkowy w VAT powstanie z dniem zakończenia okresu rozliczeniowego, chyba, że wcześniej nastąpi zapłata na podstawie faktury proforma lub innego dokumentu. Zalezy od umowy lub okresu rozliczeniowego wykazanego na fakturze.

      Usuń
  54. Dzień dobry
    1/ pensjonat otrzymuje przelewy za rezerwacje w wysokości 10% przyszłej usługi -imprezy, noclegi / które są realizowane za 1 m-c lub 2 miesiące. Jak obecnie mam to ujmować w KPiR i rozliczeniu VAT

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zaliczki rozliczamy w VAT z dniem otrzymania (wpływu na konto, otrzymania gotówki). Z tym, że VAT naliczmy w 100 a nie od 100, czyli przyjmujemy, że te 10% zaliczki to jest kwota brutto. Jak powstał obowiązek podatkowy w VAT należy wystawić fakturę. W PKPiR zaliczek sie nie rozlicza. Księguje się faktury zaliczkowe w kol. 16 "uwagi". W PKPiR księguje się ostateczną fakturę. po wykonaniu usługi.

      Usuń
  55. witam ,zrobilam błąd ,złosilam do us informację vat26 samochod bedący w leasingu van, ma dodatowe badanie techniczne VAT1.
    obecnie wiem ,,,,,,ze te samochody nie należalo zglaszac. co teraz?
    anulować zgłoszenie ? czy muszę w zwiazku z tym prowadzić ewidencję przebiegu dla tego samochodu aby odliczyć vat od zakupionego paliwa, już sama nie wiem -proszę mnie oswiecić pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, w zasadzie nic nie trzeba robić. Wysłanie VAT-26 kiedy nie było to konieczne nie wpływa na prawo do pełnego odliczania VAT od samochodu typu van.

      Dla własnej potrzeby bardziej z chęci niz obowiązku można powiadomic urzad skarbowy oddzielnym pismem, że omyłkowo złożono VAT-26. Korekty tego formularza nie polecam, gdyż we wzorze jest tylko rubryka ze zmiana przeznaczenia. A to nie ten przypadek.

      Usuń
  56. Witam! Bardzo proszę o odpowiedź.Pracuje w Sp.z o.o. otrzymuje faktury VAT raty planowe za energie i gaz.Faktura jest wystawiona np.24.04.2014r. wpłyneła do firmy 30.04.2014r.dotycz okresu sprzedaży 05/2014r.Kiedy mogę odliczyć pod.VAT.Bardzo proszę o komentarz.Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. VAT można odliczyc juz za kwiecień 2014. Od 1 stycznia 2014 r. vat od zakupów można odliczyć, jeśli podatnik otrzymał fakturę oraz u sprzedawcy powstał juz obowiązek podatkowy.

      W przypadku energii elektrycznej i gazu obowiązek w VAT u sprzedawcy powstaje z dniem wystawienia faktury. W niniejszym przypadku jest to kwiecień 2014 r.

      Śmiało można odliczyc vat naliczony z tych faktur w deklaracji za kwiecień

      Usuń
    2. Bardzo dziekuje za odpowiedź i rozwianie moich wątpliwości! Serdecznie pozdrawiam!

      Usuń
  57. ehhh niestety albo na szczęście prawo cały czas się zmienia i czasem jak się czymś ktoś zajmuje na przykład prawem gospodarczym wówczas najlepiej sobie książkę z komentarzem ustawy kupić :) albo przeczytać przynajmniej o niej na http://ksiazkiprawnicze.wordpress.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) niestety organy podatkowe nie zawsze docierają do takich publikacji i orzekają według własnego osądu, mhm... życie Polaka :)

      Usuń
  58. Witam,
    Znalazłam się w dziwnej sytuacji. Zabukowałam pobyt w hostelu na 2 noce. Musiłam zapłacić zaliczkę w wysokosci pierwszej nocy. Przelałam wiec pieniadze 13 maja. Dzis 27.05.14 otrzymałam wiadomość, że bede potrzebować fakture z tego wyjazdu na firmę (uczelnię wyższa). Hostel odmówil wystawienia mi faktury, tłumaczac sie ze mineło 7 dni od rezerwacji, mimo że usługa bedzie wykonana dopiero dnia 29.05. 2014. Czy mam jakies prawo do uzyskania tej faktury? czy jestem juz na przegranej pozycji?
    Prosze o poradę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hostel musi wystawić fakturę. Jeżeli otrzymał takie żądanie nie ma wyjścia. termin wystawienia faktury od 1 stycznia 2014 r. juz nie obowiazuje. Hostel musi wystawić fakturę najpóźniej 15 czerwca 2014 r. W związku z tym nie ma przeszkód, żeby ją wystawił w dniu wykonania usługi, tj. 29.05.

      To Hostel jest na przegranej pozycji ;)

      Usuń
    2. Witam,

      mam pytanie, czy dostawa towaru na skład rodzi obowiązek podatkowy. Mamy podpisane umowy składu z Dystrybutorami, w momencie jak mają klienta na nasz towar, pobierają go ze składu.

      Usuń
    3. Witam, wszystko zależy od umowy składu lub umowy z dystrybutorami. Nie ma jednej zasady. W zalezności od tego czy w umowie wpisano okresy rozliczeniowe, czy przedpłaty, zaliczki, itp., czy nie ma żadnych szczególnych postanowień tak będzie powstawał obowiązek w VAT.

      Usuń
  59. Witam,
    Szanowna Pani proszę o poradę dotycząca faktur korygujących. W m-cu kwietniu był dokonany zakup akcesoriów (kilka faktur), na które otrzymałam faktury VAT - niestety został dokonany zwrot kilku pozycji z faktur - otrzymałam w związku z tym korekty kilku faktur jak je zaksięgować w KPiR w dacie otrzymania korekt tj w maju czy w m-cu kwietniu i tym samym robić korekty VAT-7? Z góry dziękuję za odpowiedź ( osobiście wydaje mi się, że muszę korygować kwiecień)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zasadą powinno być skorygowanie VAT przez nabywcę w miesiącu otrzymania faktury korygującej. Ale przepisy wprost nie stanowią o tym. Istnieje zapis, że podanik może odliczyć vat naliczony, jeżeli u sprzedawcy powstał już obowiązek podatkowy. To może rodzić wiele problemów, gdyż sprzedawca obniży podstawę VAT dopiero jak otrzyma potwierdzenie odbioru korekty.

      w KPiR należy dokonac korekty kosztów uwzględnionych w dacie pierwotnej faktury.

      Usuń
  60. Witam ,również po styczniu 2014r mam watpliwosci, jak rozliczyć fakturę korekta - od dostawcy otrzymałam 12.05.2014 za zwrócony towar ,dostawca korektę wystawił z data 29.04.2014r nie wiem czy dokonać korekty deklaracji za kwiecień i pomniejszyć vat naliczony ,czy zmniejszenia vatu naliczonego dokonać w dacie otrzymania fak kor tj za maj.poproszę o komentarz dziekuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. co do zasady w przypadku faktur korygujących obniżających podstawę w VAT, rozliczamy nadal w dacie otrzymania faktury korygujacej, ale tak jak pisałam wyżej, przepisy nie stanowią o tym wprost. Znowu prawo będa stanowiły interpretacje urzędników.

      Usuń
  61. A jak jest w przypadku, gdy przedsiębiorca podpisał umowę zlecenie (zakres działalności). Jak to teraz ma zaksięgować?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy od warunków umowy zlecenia, od tego, czy jest jednorazowa płatność, czy są przedpłaty, zaliczki, itp., czy wprowadzono okresy rozliczeniowe, np. miesięczne. Ustawa o VAT nie reguluje odrębnie kwestii rozliczania umów zlecenia.

      Usuń
  62. Otrzymałam zaliczkę 100% na eksport towaru w dniu 21 maja 2014 Wysyłka była możliwa dopiero 17 czerwca 2014r. i wystawiłam fakturę z tą datą Czy wystawiłam ją z właściwą datą ? po jakim kursie powinnam przeliczyć walutę Czy mogę ująć tę sprzedaż w m-cu czerwcu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. VAT powinien byc rozpoznany w maju, w miesiącu otrzymania zapłaty (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT). Stawka 0%, jesli wywóz towarów nastąpi w ciągu 2-ch miesięcy. I tak było.

      Czyli faktura powinna byc wystawiona do15 czerwca, z datą sprzedaży 21 maja, ze stawką 0%

      Usuń
  63. Jakie są skutki przekroczenia terminu 2 dni

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakich dwch dni? Jeśli jakiś termin został przekroczony skutki sa standardowe, odsetki i ewentualna kara. Pzred karą można się zabezpieczyć składając czynny żal wraz ze spóźnioną deklaracją, ale odsetki tzreba zapłacić, choć 2 dni to raczej niewiele urośnie o ile w ogóle.

      Usuń
  64. Witam
    Bardzo proszę o o pomoc w interpretacji/ustalenia poprawnej daty sprzedaży jeżeli faktura została wystawiona cyklicznie za czynsz, ale Kontrahent na dokumencie podaje takie daty; data wystawienie faktury 06.06.2014, data sprzedaży 06.06.2014, ale w treści faktury umieszcza informację, że opłata dotyczy maja 2014. Jaką powinniśmy przyjąć datę sprzedaży {czy 06.06.2014 czy 3 1.05.2014}? Lub jeśli jedno drugiemu przeczy to jakie powinniśmy przyjąć rozwiązanie
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy od umowy. Jaki jest okres rozliczeniowy, tzn. do którego dnia nabywca usługi jest zobowiązany zapłacić. Jeżeli zgodnie z umową terminem zapłaty jest 6. każdego miesiąca. Faktura będzie poprawna, a Państwo będą ja rozliczac w czercu.

      Usuń
  65. Witam
    Czy jest gdzieś konkretnie określone co należy zaliczyć do świadczeń usług budowlanych lub budowlano-montażowych?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W ustawach podatkowych nie. Można posiłkować się prawem budowlanym. Najwazniejsze będzie jednak kwalifikacja PKD.

      Usuń
  66. Witam
    Prosiłabym o poradę jak zaksięgować następujące zdarzenie:
    kontrahent wystawił nam fakturę proformę 15 lipca na podstawie której dokonaliśmy zapłaty 18 lipca, po czym dostarczył nam fakturę zaliczkę z dnia 21 lipca potwierdzającą wpłatę, a następnie 23 lipca otrzymaliśmy fakturę VAT również wystawioną 21 lipca, w której rozliczana jest zapłacona zaliczka- na podstawie którego dokumentu mamy to zaksięgować- którą datę uznać za obowiązek podatkowy? Z góry dziękuję za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coś dużo tych faktur. Trzeba wyjaśnić ze sprzedawcą kiedy zaksięgował na koncie kwotę zaliczki i ten dzień uznać za powstanie obowiązku podatkowego i prawo do odliczenia VAT z faktury zaliczkowej

      Usuń
  67. W sytuacji gdy przedsiębiorca ma siedzibę w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej i wykonuje usługi na rzecz przedsiębiorcy z Niemiec, wówczas niemiecki odbiorca usługi ujmuje obowiązek zapłaty podatku VAT w swojej deklaracji VAT (Umsatzsteuervoranmeldung), ewentualnie zeznaniu podatkowym rocznym z tytułu VAT (Umsatzsteuererklärung) – jest to tzw. reverse charge. Przedsiębiorca zagraniczny wystawia fakturę netto a podatek VAT może zostać zgłoszony przez odbiorcę usługi w ramach jego deklaracji VAT. W przypadku standardowo opodatkowanych przedsiębiorców podatek ten może zostać od razu odliczony jako podatek obrotowy wliczony w rachunki dostawców (§15 ust. 1 UStG – niemiecka ustawa o podatku obrotowym).
    Reverse charge (odwrotne obciążenie) jest uregulowane miedzy innymi
    w § 13b niemieckiej ustawy o podatku obrotowym (UStG).

    C. Goldenstein Rechtsanwalt Potsdam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Polsce obowiązują identyczne zasady przy imporcie usług. Wszak dyrektywa 112 ujednolica nam większość przepisów. Pozdrawiam

      Usuń
  68. Witam, klient naszej firmy chce zarezerwować usługę najmu samochodu osobowego konkretnej klasy przez najbliższe 365 dni, ale nie wie dokładnie, kiedy i czy w ogóle to auto od nas wypożyczy. Obiecał zadatek, ale w myśl nowych przepisów nie musimy mu wystawiać faktury zaliczkowej. Jeśli klient nie wypożyczy auta czyli nie dotrzyma rezerwacji to jego zadatek przepadnie, a nasza firma zapłaci zryczałtowany podatek od tego zadatku, który stanie się naszym odszkodowaniem, ale dopiero po tych zapisanych w umowie rezerwacji 365 dni. Pytanie: Czy taka umowa rezerwacji z zadatkiem na 365 dni nie podlega pod VAT ? Czy liczy się tylko faktycznie wykonana usługa najmu już z normalnym naliczeniem podatku VAT ? Czy rezerwacja na tak długi termin nie jest samą w sobie usługą ? Pozdr. Stały Czytelnik

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żeby odpowiedzieć na Państwa pytanie należy zrozumieć całą konstrukcję i przeanalizować dokumenty. Pozdrawiam

      Usuń
  69. Dzień dobry, sporo informacji sobie uzupełnilam lub utwierdziłam dzięki Pani postowi, ale nie znalazłam odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie. Otóż firma-sp. z o.o. wystawia faktury za usługi ciągłe tzn powtarzające się w cyklach miesięcznych - obsługa bhp i problem polega na tym, że np data wystawienia 02 wrzesień, data sprzedaży 02 wrzesień a w treści faktury : obsługa stała za miesiąc sierpień' i jak tu teraz przyjąć obowiązek podatkowy? Myśleli że w ten sposób uciekną z VATem o m-c, ale ta treść....czarno na białym pokazuje, ze jak dla mnie do rozliczenia w sierpniu, a tak naprawdę nieprawidłowo wystawiona, czy dla usług ciągłych można by to jakoś wytłumaczyć i zgodnie z datą sprzedaży brać obowiązek podatkowy, czyli w tym przypadku we wrześniu? Dodam, ze płatności są gotówkowe lub 7-dniowe maksymalnie.
    pozdrawiam
    Sylwia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele osób ma z tym problem. Odpowedź jest jedynie w umowie z kontrahentem, czyli okres rozliczeniowy (termin zapłaty) jak jest ustalony. Żeby odpowiedzieć muszę zobaczyć umowę. Pozdrawiam

      Usuń
  70. Witam. Proszę o poradę. Fra wystawiona 03.11, mc sprzedaży 10/2014, fra wpłynęła do firmy 14.10., termin zapłaty 17.11. Koszty mc 10/2014, a vat? Pozdrawiam Asia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dodam, że dotyczy usługi monitoringu

      Usuń
  71. Witam. bardzo proszę o poradę. Faktura za zakup towarów handlowych wpłynęła (do księgowości) w listopadzie, a data zakończenia dostawy przypadła na październik (jednak towar nadal nie został przyjęty na magazyn). Kiedy ująć to w KPiR? Czy mogę to ująć w listopadzie, czy muszę to zaliczyć jeszcze do października? Prowadzę książkę metodą kasową.
    Z góry serdecznie dziękuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  72. Witam mam pytanie Sp.z.o.o polska sprowadza z chin maszynę która będzie towarem handlowym i nie wiem czy muszę płacić vat i co generalnie z vatem?

    OdpowiedzUsuń
  73. Dzień dobry, mam pytanie: firma nasza wystawia faktury za sprzedaż biletów na basen np. wystawiam fakturę wraz z paragonem dnia 5 września 2014 r., do tej pory datę sprzedaży wstawiałam np. za sierpień 2014.08 (bez określonego dnia), czy to jest prawidłowo? czy całą datę należy wpisywać np. 31.08.2014 r. - czy datą sprzedaży będzie ostatni dzień m-ca czyli 2014.08.31? pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  74. Nasza firma posiada działkę (tzw. 'szczere pole'). Znalazł się chętny by tą działkę wydzierżawić i chce zapłacić za dzierżawę za trzy lata z góry. Czy w świetle przepisów o VAT można zawrzeć taką umowę z zapisem, że płatność będzie dokonana jednorazowo za cały (trzyletni) okres trwania umowy na podstawie wystawionej faktury VAT i wystawić jednorazowo fakturę z płatnością z góry za trzy lata dzierżawy?

    OdpowiedzUsuń
  75. Witam serdecznie. Spółka z o.o. prowadzi usługi najmu pomieszczeń biurowych. Swoim najemcom wystawiamy faktury z początkiem każdego miesiąca za miesiąc z góry (na podstawie umowy) czyli np. 01.10.2014 za październik 2014. Czy jest to prawidłowy sposób i kiedy w takim przypadku rozliczamy podatek vat?

    OdpowiedzUsuń
  76. WITAM
    zakupilam stal ,do magazynuprzyjełam w m-c09/2014 ,f otrzymałam w m-c10/2014r oczywiscie w dekl.vat za 09/2014 nie wykazałam vatu naleznego,dopiero przy dekl za pazdziernik wykrylam bład,Dokonałam korekty i wykazałam podatek nalezny we wrzesniu,
    lecz nie odliczyłam podatku naliczonego od otrzymanej faktury,ponieważ znalazłam interpretacjęże warunkiem odliczenia podatku naliczonego od zakupu odwrotnie obciazony jest -terminowe wykazanie vatu naleznego i prawidlowe naliczenie tego podatku/ale również czytałam ze vat nie odliczony mogę odliczyć na zasadach odólnych/2-miesiace itd/ już nic nie rozumiem proszę o jedno słowo od Pani pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  77. Już wiem, że nic nie wiem, To obowiązek podatkowy kiedy w powstaje w podatku dochodowym? Z chwilą powstania obowiązku podatkowego w VAT czy zupełnie kiedy indziej. Wystawiamy faktury do 15 dnia następnego m-ca po otrzymaniu zaliczki na przyszłą budowę stoisk targowych np. w I-styczniu zaliczka a targi dopiero w IV-tniu. czasami otrzymujemy zapłatę po wykonaniu usługi, kiedy powstaje obowiązek podatkowy skoro fakturę możemy wystawić do 15-ego nast. m-ca, a w podatku dochodowym? często transakcja dotyczy zagranicznych kontrahentów z Unii i z poza niej.

    OdpowiedzUsuń
  78. Witam,
    jestem fundacją , dostaję dotację z urzędu miasta.
    Z tej dotacji będę pokrywała kosztu usług zagranicznych firm.
    Czy będę rozliczała to jako import usług , jeśli tak to jak wyliczyć podstawę opodatkowania czy to będzie kwota dotacji czy wartość usługi, czy nie ?
    Proszę o pomoc

    OdpowiedzUsuń
  79. Witam ,
    dostałam fakturę zakupu usług w datą sprzedaży 26.04. natomiast data wystawienia jest 06.05 , pod tą fakturę mam protokół potwierdzający wykonanie usługi z dnia 26.04. , rozliczyłam w deklaracji VAT za kwiecień , czy zrobiłam dobrze ?

    OdpowiedzUsuń
  80. Cześć,

    Jesteśmy tu po raz kolejny, aby kupić nerki dla naszych pacjentów i zgodzili się zapłacić dobrą sumę pieniędzy każdemu, kto chce ofiarować nerki, aby je uratować i tak Jeśli jesteś zainteresowany byciem dawcą lub chcesz uratować Życie, musisz napisać do nas na e-mailu poniżej.

    Jest to okazja, aby być bogatym w porządku, zapewniamy i gwarantujemy 100% bezpieczną transakcję z nami, wszystko odbywa się zgodnie z prawem nakłaniającym dawców nerek.
    Więc marnuj więcej czasu, uprzejmie napisz do nas na irruaspecialisthospital20@gmail.com

    Irrua Specialist Teaching Hospital.

    OdpowiedzUsuń
  81. Zmiany w podatkach VAT są i będą cały czas. Ja cieszę się, że nie ma zmian w systemach płatności PayPal https://www.cashbill.pl/platnosci/paypal bo to jest dość ważne.

    OdpowiedzUsuń
  82. Trzeba cały czas być na bieżąco ze zmianami w zakresie podatkowym. Dobrze że jest kilka merytorycznych blogów.

    OdpowiedzUsuń
  83. Faktycznie same podatki są z nami od zawsze i wielu z nas nie zgadza się z tym w jakim obszarze one są naliczane. Ja planuję teraz prowadzić biznes w Hiszpanii. Już nawet czytałem na stronie https://finansefakty.pl/jaki-vat-obowiazuje-w-hiszpanii/ jaki podatek VAT tam obowiązuje więc wszystko przede mną.

    OdpowiedzUsuń
  84. Ja to już powoli gubię się w tych podatkach. Teraz odkąd posiadam własną firmę to będę chciała nawiązać współpracę z dobrą kancelarią zajmującą się doradztwem podatkowym

    OdpowiedzUsuń