wtorek, 6 maja 2014

Imprezy integracyjne! Co wpisać do KUP, a co zaliczyć pracownikowi do przychodu.


Wiosna, za chwilę lato czas zintegrować załogę. Firmy wysyłają swoich pracowników bądź to na imprezy integracyjne bądź na zawody organizowane przez inne podmioty z udziałem publiczności. 

Przedsiębiorca nie ma wątpliwości, że koszty te są związane z działalnością firmy i pośrednio wpływają na przychód. Urzędy skarbowe już niekoniecznie. 

Co więcej czasem trzeba dodatkowo opodatkować pracownikowi „wątpliwe” przysporzenie majątkowe z tytułu udziału w takiej imprezie. Rozpatrzmy zatem zasady podatkow obowiązujące pracodawcę i pracownika.

Koszty w firmie
Czy organizując imprezę dla pracowników i ich rodzin można zaliczyć te wydatki do kosztów podatkowych? Czy zaksięgować jako NKUP? To pytanie stosunkowo niedawno spędza sen z powiek wielu księgowym. A przedsiębiorcy dziwią się jak można uznać ten wydatek za nie związany z przychodem firmy. A wszystko za sprawą niejednolitego podejścia urzędów skarbowych i sądów administracyjnych.

Szkolenie połączone z imprezą integracyjną jest uznawane za koszt uzyskania przychodu. Jednak impreza integracyjna, gdzie uczestnikami są także członkowie rodziny pracowników jest już uznawana za reprezentację wyłączoną z kosztów podatkowych. Niestety takie stanowisko zajmuje Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z dnia 16 października 2013 r., sygn. II FSK2908/12, wskazał, że finansowanie osobom zatrudnionym oraz ich rodzinom rozrywki i wypoczynku nie ma bezpośredniego związku z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami. Na tej podstawie, z uwagi na skład osobowy uczestników takiej imprezy, wydatek ten nie może zostać uznany za koszt podatkowy.

Także zakup usługi sporządzania dokumentacji fotograficzno-filmowej spotkania integracyjnego nie wpływa na przyszłe efekty pracy zaproszonych pracowników. W rezultacie brak jest jakiegokolwiek związku tego wydatku z integracją załogi i kreowaniem u pracowników podwyższonej motywacji do pracy.

Jak twierdzi NSA spotkania integracyjne mają służyć budowaniu motywacji do pracy u pracowników i w ten sposób wpływać na jej efektywność, lecz uzyskiwanie tego efektu poprzez fundowanie bezpłatnego alkoholu uznać należy za pozostające poza związkiem przyczynowym, którego istnienie zakłada art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

Organizując imprezy dla pracowników pracodawca musi uważać, czy będzie mógł koszty jej organizacji zaliczyć do kosztów podatkowych. Jak widać z powyższego zakup alkoholu nigdy nie będzie kosztem pracodawcy w takich sytuacjach.


Przychód pracownika
Z drugiej strony trzeba rozważyć czy uzyskując możliwość darmowego uczestnictwa w imprezie organizowanej przez pracodawcę pracownik nie otrzymał świadczenia niepieniężnego, z tytułu którego musi odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem ze stosunku pracy są także „inne nieodpłatne świadczenia”. To oznacza, że wszelkie przysporzenia powinny być opodatkowane. Organy podatkowe uważają, że udział w imprezie integracyjnej a nawet sama możliwość udziału (także gdy pracownik nie skorzysta) to jakaś korzyść dla pracownika, którą można wycenić i z tego tytułu pracodawca powinien zwiększyć pracownikowi przychód ze stosunku pracy.

Sądy natomiast często przyznają rację pracodawcom, że nie jest możliwe ustalenie przychodu poprzez podzielenie kosztów zorganizowania imprezy integracyjnej na  liczbę osób na imprezę tę zaproszonych lub w niej uczestniczących.

Problem jest znacznie szerszy. Dotyczy to bowiem wszelkich nieodpłatnych świadczeń, tj. dowóz pracowników do pracy, zapłata za nocleg pracownika mobilnego, pakiety medyczne.

Jeden ze składów NSA postanowił zadać pytanie prawne Trybunałowi Konstytucyjnemu, czy przepis art. 12 ust. 1 w związku z art. 11 ust. 1 i ust. 2a pkt 2 w związku z art. 12 ust. 3 ustawy PIT, w brzmieniu obowiązującym w 2006 r. (przepis w tym zakresie się nie zmienił), w zakresie w jakim nie precyzują pojęcia "innych nieodpłatnych świadczeń" i stanowią podstawę do ustalenia wartości pieniężnej tych świadczeń wliczanej do przychodu ze stosunku pracy, są zgodne z art. 2 oraz art. 217 w związku z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.


To jednak nie powstrzyma urzędów skarbowych od utrzymywania swojej argumentacji. Dopiero wyrok TK może ją zmienić. Na razie trzeba cierpliwie czekać i odpowiednio dokumentować i ustalać przebieg imprez integracyjnych naszych pracowników i kontrahentów oraz ich rodzin.

20 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Niestety specjalnych ulg podatkowych dla tych usług nie ma.

      Usuń
  2. Poruszyłaś bardzo ciekawy wątek. Przedsiębiorcy zazwyczaj mają z tym problem. Będę ich odsyłać do Twojego wpisu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Rzeczywiście bardzo ciekawy wpis! Ja właśnie szukam sposobu żeby sfinansować imprezę integracyjną dla mojego nowego zespołu, bo trafiłem tu http://www.cocktail-world.pl/pl/oferta/dla-firm/barmani-na-event/ na świetną ofertę, z której bym chciał skorzystać!

    OdpowiedzUsuń
  4. Warto urządzić taką imprezę, rozluźnia niesamowicie atmosfere we firmie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeżeli mowa o pakietach medycznych to uważam to za dobrą alternatywę dla państwowego systemu lecznictwa. W firmie której pracuję mam zapewnioną kompleksową opiekę medyczną w centrum medycznym cmp - https://cmp.med.pl/oferta-dla-firmy/pakiety-medyczne/. Mogę liczyć tu na takie usługi jak różne badania diagnostyczne, szczepienia, konsultacje specjalistyczne, czy też kompleksową medycynę pracy.

    OdpowiedzUsuń
  7. Moim zdaniem jeśli taka impreza ma byc udana to najlepiej będzie jak jej obsługą zajma się jakieś profesjonalne hostessy. U nas ostatnio były zatrudnione te https://www.fordanserki.eu i na prawde świetnie się spisały.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zgadzam się z Tobą na takich imprezach zawsze jak oglądam zdjęcia brakuje mi obstawy profesjonalnych https://www.hostessy-fordanserki.pl hostess. Jak one są na przyjęciu od razu moim zdnaiem wszyscy sie lepiej bawią

    OdpowiedzUsuń
  9. Według mnie takie tańczące hostessy to dobry pomysł na imprezę integracyjną. My ostatnio korzystaliśmy z usług https://www.fordanserki.eu i byliśmy bardzo zadowoleni. Dziewczyny spisały się na medal.

    OdpowiedzUsuń
  10. No a w jakich miastach organizujecie państwo szkolenia? Jeśli jest to Warszawa bądź jej okolice i poszukiwalibyście Państwo fajnego miejsca na organizację takich kursów proponowałbym zainteresować się ofertą restauracji https://naskrajnej.pl/menu która posiada do tego fantastyczne warunki...

    OdpowiedzUsuń
  11. Blog jest interesujący. Czekam na kolejny wpis.

    OdpowiedzUsuń
  12. Interesujące informacje można znaleźć na Twoim blogu. Czekam na kolejny artykuł, który zainteresuje mnie tak samo jak poprzednie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Co do imprez integracyjnych to bardzo fajnym miejsce do zorganizowania takiego wypadu jest escape room gdańsk wrzeszcz . Pokoje zagadek są bardzo popularne i też zabawne. Uczą też współpracy, a to w biznesie bardzo przydatna cecha

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo fajne informacje. Ogólnie cały Twój blog jest ciekawy, więc mam nadzieje, że dodasz niedługo jakiś nowy artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawy temat, obecny w każdej firmie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ważne rzeczy, które trzeba wiedzieć żeby wszystko było zgodne z przepisami. Generalnie fajna sprawa taka integracja ze współpracownikami. A najlepsze to są imprezy integracyjne w Lublinie http://dworekarkadia.pl/imprezy-firmowe.html , to już wiele osób to potwierdziło. Dobra organizacja to podstawa.

    OdpowiedzUsuń
  17. doradca finansowy Kraków
    W Amtrust Group zapewniamy wsparcie profesjonalnego doradcy finansowego w Krakowie w uzyskaniu kredytu. 20 letnie doświadczenie oraz stabilna pozycja w branży naszych doradców finansowych przedkładają się na możliwość współpracy z kilkunastoma bankami. Dzięki temu specjaliści z Amtrust Group są w stanie zaoferować najtańszy kredyt hipoteczny oraz najlepszy kredyt firmowy na rynku. Usługi naszych doradców finansowych są bezpłatne. Specjaliści z Amtrust Group pomogą Ci na każdym etapie ubiegania się o kredyt hipoteczny lub kredyt dla firm. Wspomożemy w wyborze najlepszej oferty aż po skompletowanie wymaganej dokumentacji i negocjacje z bankiem. Amtrust Group to doradcy finansowi do spraw kredytów hipotecznych w Warszawie, którym warto zaufać!

    https://www.amtrust-group.com/doradca-kredytowy-krakow

    OdpowiedzUsuń
  18. Trzeba mieć wielką głowę, aby pomieścić taką ilość informacji jak rozliczanie firmy. Serio. Kiedy ja rozliczyć pracownika, co się komu należy, co się nie należy, jaki podatek, kiedy, ile, po co, dlaczego. Czarna magia!

    OdpowiedzUsuń