czwartek, 24 stycznia 2013

Brak faktury wewnętrznej i co dalej?

Od początku tego roku nie ma już obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych. 

Dlatego brak faktury w przypadku:
a) nieodpłatnej dostawy towarów
b) nieodpłatnego świadczenia usług
b) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT), 
c) dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, 
d) świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca (import usług);
- nie może być już kwestionowany przez urzędników skarbówki.

Jak jednak dokumentować takie transakcje? Innymi dowodami wewnętrznymi, mniej sformalizowanymi. Dowody te jednak muszą zawierać informacje, które pozwolą prawidłowo rozliczyć należny VAT. Nie trzeba już wpisywać Nr VAT UE naszego kontrahenta z zagranicy ani danych dotyczących nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania nieodpłatnych czynności, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi.


Dodatkowo podatnik może wystawić jedną fakturę wewnętrzną dokumentującą czynności dokonane w danym okresie dla tego samego kontrahenta. Czyli jak dokonujemy zakupu towarów partiami np. 3-y dostawy w ciągu 1 miesiąca, to możemy wystawić jedną tylko fakturę wewnętrzną czy dowód wewnętrzny.

Niewątpliwie zmiany te uproszczą nasze życie w zakresie księgowości.

1 komentarz:

  1. Przepisy stale się zmieniają, zajmując się rachunkowością i księgowością trzeba regularnie sprawdzać aktualizacje ustaw aby podejmować działania zgodnie z nimi i nie narażać się na kary w razie kontroli firmy. Niektóre zmiany przynoszą korzyści u ułatwienia ale niektóre to więcej obowiązków i zadań dla działów księgowości.

    OdpowiedzUsuń