czwartek, 3 stycznia 2013

Refakturowanie kosztów też zobowiązuje do sporządzenia dokumentacji podatkowej

Przeglądając transakcje w celu zakwalifikowania ich do sporządzenia dokumentacji podatkowej cen transferowych pamiętajcie, że również usługi tylko refakturowane na podmiot powiązany (spółkę matkę, spółkę siostrę, spółkę, w której jesteśmy członkami zarządu, spółkę, w której funkcje zarządcze sprawuje nasza najbliższa rodzina, itd.) podlegają obowiązkowi przygotowania dokumentacji podatkowej.

Dlaczego? W końcu przecież sprzedajemy takie usługi po cenie rynkowej, to czemu zmusza się nas do kolejnej papirologii?

Otóż refakturowanie jest uznawane przez przepisy podatkowe jako zakup danych usług, a następnie ich odsprzedaż po tej samej cenie (bez marży, zysku).

Takie rozumowanie urzędów skarbowych i Ministra Finansów potwierdzają nie tylko wyroki wojewódzkich sądów administracyjnych, ale także Naczelny Sąd Administracyjny (NSA). NSA w wyroku z dnia 10 maja 2012 r., sygn. II FSK 1893/10, orzekł, że "potwierdzona fakturą odprzedaż na rzecz podmiotu powiązanego nabytej uprzednio usługi w obszarze unormowania art. 9a ust. 1 i art. 9a ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p. stanowi natomiast w istocie sprzedaż, świadczenie, usługi na rzecz podmiotu powiązanego. Okoliczność, że świadczenie usługi następuje w tytułu transakcji mającej postać odsprzedaży, udokumentowanej ponadto fakturami VAT, nie zwalnia od obowiązku sporządzenia dokumentacji z art. 9a ust.1 u.p.d.o.p., jeżeli spełniona została przesłanka z art. 9a ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p."

Organy podatkowe twierdzą zaś, że w przypadku refakturowania kosztów zakupu usługi, np. najmu lokalu użytkowego, nie można mówić, iż jest to transakcja zawarta na warunkach rynkowych, ponieważ podmiot refakturujący nie zarabia na takiej odsprzedaży.

Uczulam was zatem również na transakcje z podmiotami powiązanymi polegające wyłącznie na refakturowaniu kosztów.    

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz