środa, 4 grudnia 2013

Podstawa opodatkowania VAT 2014 - część II

W poprzednim poście omówiłam nową definicję podstawy opodatkowania, która zacznie obowiązywać w styczniu 2014 r. Kwotę, od której naliczamy VAT można w pewnych przypadkach obniżyć i tym zajmiemy się dzisiaj. 

Kiedy obniżymy podstawę opodatkowania w 2014 r.?

Powinnam podać w punktach przypadki, ale odpowiedź nie jest prosta. Jak to się ma do twierdzeń ustawodawcy, że wciąż dąży do uproszczenia przepisów?

Potwierdzenie odbioru korekty faktury
Otóż, po pierwsze dokonamy obniżenia podstawy opodatkowania w przypadku upustów lub rabatów, itp. Od stycznia 2014 zastanowimy się kiedy taki rabat udzieliliśmy. Przepisy rozróżniać będą dwie sytuacje:

I. gdy obniżenia ceny dokonano w dniu sprzedaży,
II. gdy obniżenia ceny dokonano później.

Oczywiście w przypadku I nic nie jest skomplikowane. Dzisiaj klient jest w sklepie, dziś mu wystawiam fakturę, on odbiera dziś towar, ja wystawiam fakturę z rabatem. Gorzej, gdy wystąpi przypadek II.Wtedy trzeba będzie wystawić fakturę korygującą i czekać, aż ją nabywca łaskawie obierze. 

Pozostaje bowiem wymóg, posiadania potwierdzenia odbioru korekty faktury, zanim sprzedawca obniży wykazany VAT na pierwotnej fakturze, a zatem wykaże niższy VAT sprzedażowy.

Nie trzeba będzie takiego potwierdzenia posiadać tylko w następujących przypadkach:
1) eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
2) dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju,
3) sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140–153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy, oraz najbardziej powszechna czynność
4) gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wiedzą, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

Zatem jak chcemy obniżyć VAT naliczony, a nabywca nie odbiera telefonów i korespondencji zapisujmy wszystkie takie sytuacje (notatki służbowe z podpisem i datą, wysłane maile, zwrotki pocztowe) i gromadźmy przy fakturach. W tym przypadku obniżenie podstawy opodatkowania nastąpi nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystarczająco już będziemy mogli wykazać, że dochowaliśmy należytej staranności by dostarczyć korektę faktury do nabywcy.

W omawianym przypadku nabywca towaru lub usługi będzie obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym dowiedział się o warunkach, na jakich transakcja została zrealizowana.

Opakowanie zwrotne
Do podstawy opodatkowania nie wlicza się wartości opakowania, jeżeli podatnik dokonał dostawy towaru w opakowaniu zwrotnym, pobierając kaucję za to opakowanie lub określając taką kaucję w umowie dotyczącej dostawy towaru. 
 
Gdyby nabywca nie zwrócił opakowania zwrotnego konieczność podwyższenia o wartość tego opakowania nastąpi:
1) w dniu następującym po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowania - jeżeli tego opakowania nie zwrócono w terminie określonym w umowie;
2) 60. dnia od dnia wydania opakowania - jeżeli w umowie nie określono terminu zwrotu tego opakowania.



Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT)
Do końca 2013 r. obowiązuje szczególna regulacja dotycząca podstawy opodatkowania w WNT. Od stycznia 2014 również przy WNT będziemy stosować zasadę ogólną. Czyli wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał albo ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy bądź osoby trzeciej.

Jeżeli po dokonaniu WNT nabywca otrzyma zwrot podatku akcyzowego zapłaconego na terytorium państwa członkowskiego, z którego wysłano lub transportowano towary, podstawę opodatkowania trzeba obnizyć o kwotę zwróconego podatku akcyzowego. Dodatkowo nabywca będzie musiał udowodnić na podstawie posiadanych dokumentów, że otrzymał zwrot podatku akcyzowego.

Czyli, gdy chcemy obniżyć podstawę opodatkowania przy WNT z tytułu obniżenia akcyzy, gromadzimy decyzje urzędów państw obcych o obniżce tego podatku.

Import towarów
Kwotą od jakiej naliczymy VAT przy imporcie jest co do zasady wartość celna powiększona o należne cło i akcyzę.

Także i w przypadku importu podstawa opodatkowania obejmuje koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia - o ile nie zostały włączone do wartości celnej - ponoszone do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, jak również wynikające z transportu do innego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium Unii Europejskiej, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.
 
Ustawodawca doprecyzował co należy rozumieć przez wyrażenie "pierwsze miejsce przeznaczenia". Otóż jest to miejsce wymienione w liście przewozowym lub jakimkolwiek innym dokumencie przewozowym, na podstawie którego towary są importowane. W przypadku braku takiej informacji za pierwsze miejsce przeznaczenia uważa się miejsce pierwszego przeładunku na terytorium kraju. 
 
Nieodpłatne przekazanie towarów i świadczenie usług
Zasada się nie zmienia. Przy nieodpłatnych czynnościach podstawa opodatkowania to cena nabycia
towarów. Gdy nie ma ceny nabycia – koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów. Przy nieodpłatnym świadczeniu usług podstawą opodatkowania będzie (bez zmian) poniesiony przez podatnika koszt świadczenia tych usług.

Nowością od 2014 r. jest dodanie możliwości ustalania podstawy opodatkowania w oparciu o cenę nabycia nie tylko towarów, lecz także towarów podobnych.





9 komentarzy:

  1. Pani Iwono, ja tam może troszkę z innej beczki, ale w temacie podatków. Co sądzi Pani o korzystaniu z takich programow do rozliczeń - http://rozliczeniepit.pl
    ?

    OdpowiedzUsuń
  2. Podpinam się pod pytanie, sama najczęściej rozliczam pit przez internet 2014 rok raczej nie będzie inny.

    OdpowiedzUsuń
  3. W przypadku internetowych programów do rozliczeń warto przed wysłaniem wydrukować sobie i sprawdzić, czy jest podobnie wypełnione jak poprzednim razem. Chyba, że sytuacja się nam zmieniła w porównaniu do poprzedniego roku. Jeżeli nie znamy się zbytnio na wypełnianiu tych różnych formularzy na pewno mniej błędów będzie, gdy skorzystamy z takiego programu.

    Przesłany przez Panią Kasię link jest firmowany także przez Ministerstwo Finansów i Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, więc myślę, że śmiało można korzystać. Takie instytucje muszą być pewne, że coś działa by to móc promować własnym imieniem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pani Iwono!
    W grudniu 2013 polska firma sprzedała towar firmie z UE. A ta odsprzedała towar drugiej polskiej, która towar eksportowała. Dostawa towaru nastąpiła tylko na terytorium Polski do składu celnego w Gdyni, gdzie odbiór potwierdziła firma UE. Towar został objęty procedurą składu celnego i wyksportowany przez tą drugą firmę polską. Jeżeli moja firma jest pierwszym ogniwem tej transakcji, to prawidłowe jest zastosowanie przeze mnie prefrencyjnej stawki VAT? Jeśli tak proszę o podanie podstawy prawnej.
    Pozdrawiam
    Alicja z krainy VAT-u

    OdpowiedzUsuń
  5. Alicjo z krainy VAT-u :)
    muszę wiedzieć jak towar był przemieszczany, czy bezpośrednio z Twojej firmy do polskiego urzędu celnego. Transakcja trójstronna raczej nie ma tutaj zastosowania. Na kogo wystawialiście fakturę i jakie umowy łączą te trzy strony.

    Niestety nie da się tak łatwo odpowiedzieć. Zbyt skomplikowana sprawa. Zapraszam do Kancelarii. kancelaria@doradztwopodatkowe24.com, tel. 506 119 013

    OdpowiedzUsuń
  6. Pani Iwono
    Firma importuje towar na warunkach DAP granica. Miejscem przeznaczenia jest miejsce na terytorium Wspólnoty znane już w momencie dokonania importu i widnieje na liście przewozowym. Wg przepisów osoba dokonująca zgłoszenia powinna do podstawy VAT w zgłoszeniu ując koszt transportu poniesiony od granicy UE do pierwszego miejsca przeznaczenia. Czy przepisy te mają również zastosowanie w przypadku gdy firma nie korzysta z usług transportowych ale sama przewozi towar swoim transportem i na własny koszt?
    Pozdrawiam
    Joanna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Joanno, raz na miesiąc staram się odpisywać na zapytania z blog-a. W sprawach pilnych proszę o bezpośredni mail na kancelaria@doradztwopodatkowe24.com.

      Wracając do przedstawionej sytuacji, podstawą opodatkowania w imporcie towarów (bez względu na miejsce przeznaczenia) jest wartość celna powiększona o należne cło oraz koszty dodatkowe, w tym także koszty transportu do pierwszego miejsca przeznaczenia. Ustawa wprost nie stanowi czy chodzi o transport własny (jego koszt) czy o zakupioną dodatkową usługę.

      Bezpieczniej jest na pewno wliczyć koszty takiego transportu własnego do podstawy opodatkowania, ale trzeba osobno wycenić koszt takiego transportu. Myślę, że tutaj można by pokusić się o wniosek do Krajowej Informacji Podatkowej. Stosując wykładnię celowościową, przepisy dyrektywy 112 VAT można zinterpretować, że własny transport nie jest kosztem dodatkowym, a w związku z tym nie wchodzi do podstawy opodatkowania VAT.

      Usuń
  7. Ogólnie jeśli chodzi o sam podatek VT to jest on praktycznie wszędzie. Mi bardzo przydała się wiedza zhttps://kioskpolis.pl/podatek-od-kupna-samochodu-sprawdz-koszt-termin-i-procedury/#kotwica2 gdzie dowiedziałam się o podatku od kupna samochodu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Każde dobre biuro rachunkowe musi na bieżąco kontrolować zmiany w przepisach i zgodnie z nimi prowadzić obsługę dla swoich klientów. Wybierając odpowiednie biuro rachunkowe warto sprawdzić także jakie inne usługi poza obsługą księgową mogą na siebie przejąć i na jakich zasadach współpracy.

    OdpowiedzUsuń